Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HADA
Hej jag fick mig en fin överraskning igår, jag rullade in mot stan och skulle bara spla av lite salt från vindrutan. När jag tryckte spaken en gång mot mig då slutade aldrig spolarvätskan att spruta och torkarbladen gick ej att stoppa. Jag körde vidare några hundra meter och det hände fortfarande inget, förutom att spolarvätskan tog slut. Och då gick den lilla motorn i "torrt". Jag stängde av bilen och startade tändningen igen och samma fel uppstod. Även strålkastarblade körde för fulla muggar.

När jag kom hen tog jag av batteriets + pol en stund men det hjälpte inte alls.

Felsök: Har kollat säkringar och de är hela.

Gissningar: Relä? Brytarhandtaget sönder?

Vad göra?
Användarvisningsbild
av Koivu
:D Löste sig till slut..! Internet är fantastiskt! Mycket enkelt att åtgärda:

Problemet sitter i någon av strålkastarnas torkarmotor. Lyft på motorhuven och kika in precis framför kylaren i mellanrummet mellan kylare och kofångare, så ser man två kabelhärvor som går till var sin lykta. På kablarna sitter kontakterna till torkarmotorerna. Kolla vilken motor/kontakt som kärvar genom att ha "felet" igång och separera ena kontakten först och sen den andra om det inte hjälpte av den första. Spolarmotorn och vindrutetorkarna tystnar direkt när du hittat rätt kontakt. Lite 5-56 i kontaktdonet och vips, funkar allt som smort igen. Mycket enkelt men ack så irriterande när man inte vet var felet ligger.

Lycka till allihop!
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]