Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Perra N
De stora oljebolagen har sina egna raffinaderier. Eftersom ingen vet varifrån oljan kommer ifrån, samt hur mycket över kvalitetsmärkningen de ligger, kommer jag aldrig att slå på sån olja på varken min egen, eller mina kunders bilar.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Såja nu e oljan i motorn och nya tändstift 4 elektroder ;o så jämt har motorn aldrig gått så länge jag haft bilen :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist finns det många myter om motorolja & även reservdelar.
men fakta kvarstår!
det är stor skilnad på olika oljor! även om oljorna har samma viskositer & klassning så skiljer tillsatserna !!!
så vist är det stor skilnad även om man kan läsa på förpakningen att dom borde vara lika!
men på äkdre bilar så går det mästa i!
Användarvisningsbild
av Rirojej
Eftersom vissa säger att det är överkurs att köra helsyntet på en b230f, vad kan hända? motorskador? eller något sådant?
sen vet jag inte om min far har rätt i att för mycket olja i motorn e skitsamma.. står 3.85 L i boken men han hällde i 4 liter så där är över 4 liter pga lite stannar ju kvar :S
Användarvisningsbild
av Ramon
Nej nej, helsyntet i en B230F ska absolut inte ge några motorskador! Att det av vissa ses som överkörs menas att de "gamla" motorerna lika gärna kan gå på delsyntetolja (som ju är billigare än helsyntet). Vissa menar alltså att prisskillnaden inte kan motiveras på en så pass gammal motor som oftast ändå har gått på annat än helsyntet.

Men det är en skillnad på om man kör helsyntet eller inte... Motorn (B230FB) som vi har i vår 944 '92 plocka vi av toppen på för några månader sen för att byta lite packningar och så. Denna motor har enbart gått på helsyntet från start och det märktes direkt när man kollade på toppen, i kanaler, cylindrarna etc. Det var i princip inga avlagringar, rent och fint överallt, kompressionen är helt prima och motorn går väldigt jämnt. Så visst är det fördelaktigt med helsyntet.

MEN dock så bör det ju observeras att denna motor gått på helsyntet från start som sagt... Om man har en motor som typ aldrig gjort det, så kanske man inte "vinner" så mycket på att börja hälla i helsyntet (såvida man inte renoverar motorn eller liknande innan).

Kan tillägga att det är Mobil1 helsyntet som använts och det kommer vi fortsätta med.
Senast redigerad av 2 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Okej :) fin fint

Men hur är det med att hälla i för mycket olja? Min far sa att jaja motorn kommer ända att använda olja så det minskar snart
av V Olovsson
CarMan skrev:Vist finns det många myter om motorolja & även reservdelar.
men fakta kvarstår!
det är stor skilnad på olika oljor! även om oljorna har samma viskositer & klassning så skiljer tillsatserna !!!
så vist är det stor skilnad även om man kan läsa på förpakningen att dom borde vara lika!
men på äkdre bilar så går det mästa i!
Vilken fakta? Hur har du fått fram denna fakta?
Nej, det är nog så, att man får välja att "köpa" bolagens propaganda eller också inte. Vi som konsumenter har INGEN ANING om ifall det är någon skillnad på FELTEMAS olja och andra märken.
En privatperson har ingen som helst möjlighet att testa oljor och se om de kemiska tillsatserna skiljer.
Jag är en sån som aldrig skulle slå i FELTEMA i min bil men många andra säger att det inte är någon skillnad och de kanske har rätt.
Användarvisningsbild
av frilins
Intressant är att alla som här skriver att dom använder Biltemas oljor säger att det fungerar utmärkt och att dom är bra.
Dom vanliga skitsnackarna kommer med sina förutfattade meningar som väntat utan att ha belägg för sina påstående! :D

Har själv alltid använt mycket av Biltemas artiklar till alla mina bilar och aldrig haft problem av det, inget som någonsin varit sämre.
Bromsklossar har haft samma livslängd som original men kostat mindre än hälften!
Ni som inte servar era bilar själv utan är tvingade att köra till verkstaden, fortsätt ni med ert eget val men sluta klandra andra för deras.

Frågeställaren undrade om någon använt Biltemas oljor och vad för erfarenhet dom haft av det och har väl fått det svar han behövde men jag kan tillägga att om man vill köra lite äldre bilar på helsyntet så använd Biltemas helsyntetisk motorolja 5W-50 eftersom den är avsedd för just lite äldre bilar.
Själv kör jag på helsyntetisk motorolja 5W-40 och det fungerar, som sagt, utmärkt!
:D
av V Olovsson
frilins skrev: Bromsklossar har haft samma livslängd som original men kostat mindre än hälften!
Jo, dom har jag provat...
hade ett annat märke förut med skivor runt om, den bromsade, visst, men pedaltrycket, fick ta i så man blev blå.
Körde några år och tänkte inte så mycket på det, sen köpte jag nya belägg när de tog slut, blev ett annat märke, alltså inte Biltema. Ojdå, helt plötsligt så hade jag kanon-bromsar!
Köper aldrig mer sånt skit!
Kompisens skivor på en gammal 240, blev utdömda av bilprovningen, det var bara gravrost... men sa han, de är ju bara ett år gamla! Behöver jag tillägga att de var köpta på Biltema?
av LJN
-När får vi en liknande tråd angående bensin, kan vi köra på lågprisbensin ??? 8) Är det lika många åsikter angående detta eller...

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]