Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av as01
Har märkt att min XC70 börjar rycka väldigt svagt när man bromsar ner från landsvägshastighet. Det märks mest mellan ca 70-30 km/h. Tog ett bra tag innan jag märkte det första gången, men nu när man tänker på det är det ganska irriterande...

Första tanken var ju att det är bromsskivorna, men borde inte det kännas mer i högre hastigheter, och bli mer av ett vibrerande ljud, och även märkas vid lätt inbromsning? Det är mer att bilen rycker än att den vibrerar.

Kan det bero på AWDn? Det är samma sak om jag lägger in Neutral på automatlådan innan jag bromsar.
Någon annan som tänkt på detta med AWD?

Har känt liknande tendenser när man kör väldigt sakta på en parkering och svänger kraftigt. Det är som att bakhjulen vill få bilen att gå rakt fram, med en lite ryckig känsla..
av klima
Finns ett AWD test som Vadis beskriver "coasting test", där vid bromsining Bilen accelerar lite.

"My coasting test is to drive down a steep hill that I have here (Sahalle Road speed limit 45MPH) and use the engine break with the clutch fully engaged and the foot of the acceleration pedal. Then slightly depress the brake pedal (clutch still fully engage).
If AWD works the car should accelerate as the Haldex is disconnecting the rears under braking and the drive terrain has less resistance.

I come up with this after reading the coasting test in Vadis to diagnose AWD failure that is similar in the concept with above but done on a flat road (probably for safety)."

Citat från
http://forums.swedespeed.com/zerothread ... 00#1486800
av as01
Intressant! Men jag vet inte om jag riktigt förstod... :)

AWDn ska alltså kopplas ur när man börjar bromsa? Och om man använder motorbroms i en brant nedförsbacke så ska motorbromsningen inte bli lika kraftig om man trycker på bromspedalen (så att AWDn kopplas ur). Men kommer inte framhjulen att fortsätta motorbromsa ändå?
av as01
Har provat nu i en brant nedförsbacke, men märker inte detta vare sig jag trycker på bromspedalen eller använder handbromsen när jag motorbromsar (ca 2500 rpm i 40 km/h)...

Kan det vara nån skillnad mellan olika Haldex-versioner? På -07 är det väl Instant Traction, och det gör väl att det alltid ligger ett visst tryck i Haldex-kopplingen. Ska bakhjulen kopplas ur ändå med detta system?
av klima
Japp, från samma tråd:
"You can also just drive in circles, literally. Find a parking lot, turn the wheel to full lock in one direction, then with the car in 1st gear bring the car up to about 1100RPM, put the clutch in, note how long it takes to stop. Then repeat but bring the car up to 3000-4000 RPM, the car should take HALF the distance to stop at these speeds. This is because at these engine speeds the Haldex clutch pack should be connected causing friction within the clutch pack as the fronts and rears are spinning at different speeds."

Haldexen hjälper till att bromsa. Dvs när den kopplas kan en knuff/acceleration upplevas, under speciella förhållanden.

Jag har inte instant traction som finns i 2006+, kanske påverkan.

Men om du störs varje gång du bromsar, kan det vara värt att be Volvo dömma av om allt är OK. Hldexen har några sensorer som kan strula men inte ger indikation på intrument panelen.
av as01
Det är väl inte att jag störs av det varje gång jag bromsar... Försöker bara förstå om det ska vara så eller inte. Det är väl inte heller något som jag vill betala för att göra en felsökning av om det inte ens är ett fel.

Kan tillägga att fyrhjulsdriften fungerar hur bra som helst... Kanske bara lite för bra. :)

Vad tror ni om att koppla ur säkringen till Haldex-pumpen för att testa om det blir något annat beteende med den urkopplad. Felkoder kommer säkert att lagras, men återgår den till normal funktion när man sätter tillbaka säkringen?
av klima
as01 skrev: Vad tror ni om att koppla ur säkringen till Haldex-pumpen för att testa om det blir något annat beteende med den urkopplad. Felkoder kommer säkert att lagras, men återgår den till normal funktion när man sätter tillbaka säkringen?
På min S60R finns en säkring i den bakre säkringspanel i bagageutrymmet som är AWD. Den stänger av Haldexen. Har hört flera som testat dra den, för att sedan få igång haldexen igen när den är på igen.

Men ännu enklare är att dra upp handbromsen 2 klick eller mer, men inte så den bromsar på riktigt. Då skall bilens dator, ECU stänga av haldexen. Har hört en del som detta inte funkar för, men prova det först. Funkar för mig.

Om du hittar grus eller gräs, kommer framhjulen spinna om handbroms klicket funkar.
av as01
Provade dra ut säkring 23 i bagageutrymmet och det kopplar ur AWDn. Dock så lyser antispinn-symbolen och ANTISLADD SERVICE ERFORDRAS i displayen när man startar bilen. Verkar som att hela DSTC-systemet kopplas ur också. Felmeddelandet försvinner om man sätter i säkringen igen.

Har bekräftat att bilen blev framhjulsdriven (på grus), men återstår att testa om den beter sig annorlunda när man bromsar från landsvägsfart.

Ska prova med handbromsen också... lite enklare än att dra säkring samt att man slipper felmeddelandet.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]