Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ayla666
Har samma problem som alla andra, det vita kugghjulet som slirat sönder kuggarna. Nån som lyckats lösa problemet?
Man kanske skulle ta och gjuta upp i metall och sälja =)

Helt idiotiskt att tillverka saker i sån skitkvalite, går det på vagnskadegarantin måntro?

Känns ju inte så kul att behöva betala 3000kr för nåt som är slitet men inte trasigt.
http://www.skruvat.se/CategorySkruvatLe ... goryId=236
av pewi78
Köpte idag för 2475:- på skobes i nyköping..... Kvällen är räddad;)

Jag hade inte problem med det vita kugghjulet i plast utan det var salt o annat skit som satt sig i axeln mellan kuggarna och torkararmen.....

//Peter
av pewi78
Tog bara ca 20m min att byta och justera in torkar armen...... och det skulle volvo verkstaden ha 1500 kr för! Och det skall tilläggas att jag är inte en mekaniker;)

//Peter
av Finell
Ta bort din trasiga motor och provkör den. Oftast brukar det vara att salt och skit trängt in så det kärvar.
Är det aluminiumhus så är det riktigt att det kan vara axeln som kärvar - är det plasthus som det är på de nyare så kan det dessvärre vara motorn som är dö - ja eller ev. kabelbrott som även förekommer vid bakluckans gångjärn.
Är det kabelbrott förekommer det även att nummerplåtsbelysning eller centrallås baklucka slutar fungera.
Lättast brukar vara när man har en lös motor att koppla in och prova med men det är ju inte alltid man har det.
Kabelbrott går att skarvas ihop - men eftersom kablarna kan vara "utmattade" så kan det bästa vara att byta ut kabelmattan.

Så visst det kan löna sig ibland om man är händig - de där axlarna kan sitta som berget ibland - sätter man på en mutter med fläns och använder en hysla för att knacka ur axeln så kan det gå att leda upp axeln.
Smörjer man in allt ordentligt med fett så kan nog dessa fungera länge till.

Mycket kan gå att få ordning på om bara tid och vilja finns.. inget är väl omöjligt - men det omöjliga brukar ta lite längre tid.
av Finell
jag har ännu ej tagit isär något då jag inte vet hur jag får bort torkararmen, någong som vet ?
Aj,aj aj!! många har skrivit om rycka och slita - inte bra då något kan ge med sig och gå sönder.
n
Gör så här: vik upp plasthöljet ifrån torkararmen och dra försiktigt ur spolmunstycket som sitter i centrum av axeln på torkarmotorn.
Lossa mutter en bit ifrån armen - ta nu en hysla, sätt den mot muttern och kläm med en polygrip mellan hylsa och torkararm.
De kan sitta ganska bra dessa armar, så man kan få ta i lite.

Man gör även liknande på torkararmar fram - om nu de någon gång behöver lossas..
av Melmac
Ja så monterade man den "nya" motorn och det visade sig att den fungerade perfekt när bladet inte är mot rutan. Ligger bladet emot så går den höger till vänster, tillbaka ett pa centimeter och stannar för att stå där och surra. Snacka om att den motorn också är kass eller i alla fall på god väg.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 26

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?