Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja!

Jag ska renovera mina bromsok bak båda två, med allt vad det innebär, dock så har bromsnippeln gått av på båda dessa ok, och jag har ingen lust att köpa nya, så min fråga är hur ska jag få ut dessa nipplar utan att skada oket!

Fungerar det med skruvutdragare + värme. Eller borra ur nippeln och gänga om gängorna eller vad föreslår du/ni.

Ha de bra så länge..
av nypa00
Uthil skrev:Tja!

Jag ska renovera mina bromsok bak båda två, med allt vad det innebär, dock så har bromsnippeln gått av på båda dessa ok, och jag har ingen lust att köpa nya, så min fråga är hur ska jag få ut dessa nipplar utan att skada oket!

Fungerar det med skruvutdragare + värme. Eller borra ur nippeln och gänga om gängorna eller vad föreslår du/ni.

Ha de bra så länge..

Såhär har Pettsson, löst nippelfrågan, http://www.pettsson.com/Renovera%20bromsok.html

Men det borde väl gå med värme också tycker man...... Jag bytte mina bromsok bak mot nya biltema ok, samt att jag även bytte bromsrören så jag behövde inte jobba så mycket med nipplarna.

Lycka till!
av Uthil
Tja!

Pettsons guide är ju guld.. Men jag kan bara göra denna guide med nippeln på 3 utav oken inte de fjärde, eftersom nippelns huvud har gått av, den är s.k slät emot oket. kan ta en bild så ni ser, Men annars så kommer pettsons guide fungera.
av *pettson*
Uthil skrev:Tja!

Pettsons guide är ju guld.. Men jag kan bara göra denna guide med nippeln på 3 utav oken inte de fjärde, eftersom nippelns huvud har gått av, den är s.k slät emot oket. kan ta en bild så ni ser, Men annars så kommer pettsons guide fungera.
Det gör inget om den är slät mot okets yta. Svetsa dit en mutter. Svetsmaterialet tar absolut bäst på nippeln. Är du då lite försiktig och inte bränner för mycket svets på själva oket så går det utmärkt ändå.
av Uthil
Tja!

Biltemas svets är de bra! Va och kollade på en idag, men vet inte, vill ha lite råd från er, sedan, om man inte har bläster, vad kostar det och lämna bort?

Hade
av Uthil
De sket sig med ena oket, Jag köpte ett nytt, Har inte följt pettsons tips, dock, kommer säkert att göra det när en svets finns tillgänglig om detta skulle ske.

Men ena är klart, Bara på de nästa..
av Uthil
Nu sitter bakre bromsoken på plats, Blev ganska bra faktiskt trots att man inte hade en bläster. Bara bromsröret kvar på höger sidan, sen är det framvagnen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska du köpa svets bara för att få loss en luftnippel så är det nog billigare med nytt ok... :wink:

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]