Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pakan101
Har testat med kablar och det hjälpte inte, den bara tuggade runt som vanligt. Kan det vara batteriet ändå ? :S

Vilket relä pratar vi om ? "ENGINE" ? Har kollat säkring till fuelpump iaf och den var hel. Jag tog ut relät till ENGINE i alla fall och stoppade i det igen. När jag testade starta efter det så hostade den till men dog sen i alla fall. Hur kan man kolla att ett relä är helt/trasigt ?
av pakan101
Har nu känt på relän medans någon annan vridit om nyckeln ett antal gånger. Det klickar i varje en gång när det vrids till läge 2 låter det som. Jag känner att ENGINE-relät klickar 1 gång när det vrids till 2. Soppapumpen surrar inte alls enligt mina öron. Det börjar väl luta åt kabelbrott eller dålig jord nånstans, alternativt soppapumpen i sig eller nåt konstigt med startspärr. Jag har svårt att se några jordpunkter dock då mina ögon är otränade när det kommer till motorer.

Bara en vecka kvar snart till felsökningen känns som 1 månad, jag har inte ens fått åka med rutorna nere och lyssna på hög musik i år än :(
av pakan101
Äntligen snart Tisdag, dagen då jag får veta vad detta kommer att kosta mig.

Testade idag att låsa upp med dosan som vanligt och sen starta bilen med reservnyckeln. Jag hann ge gas en gång i alla fall innan nålen dalade ner och dog.

Jag tror jag vågar utesluta vevaxellägesgivaren då nålen inte ska reagera alls vad jag har förstått.
Det kommer också fram soppa till försöken så att bilen hoppar igång i alla fall en gång. Jag hoppas att jag slipper betala för ny soppapump också.

Kan ett relä klicka även fast det är trasigt ?
Användarvisningsbild
av vetten
pakan101 skrev:Kan ett relä klicka även fast det är trasigt ?
Kan det nog om dragmagneten är hel men att kontaktytorna är sönderbrända så att det ändå inte blir tillräckligt bra kontakt.
av pakan101
Har nu precis pratat med teknikern på Rejmes. Grattis mig till en ny soppapump :) 4400 inkl. jobb hade dom ett paketpris på, slog till direkt. Aldrig är det dom billiga sakerna som går sönder inte :) Tack för de tips jag har fått, hade ju hoppats på relä eller något kabelbrott, men men. Tur att frugan har varit billig på sistone i alla fall.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]