Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Jag har en Volvo V70 1998 som började knarra rejält när man svänger. Ljudet kommer iaf från höger fram men vet inte vad det beror på. Hoppas på att ni kan hjälpa mig lokalisera ljudet för det verkar bli värre å värre.
Lyssna gärna på ljudfilerna å dela med er av eran erfarenhet om vad kan vara. Ljudet är inspelat med mobilen inne i bilen så höj gärna upp ljudet lite ;)
Kan även nämna att det ser ut som att fjädern rör sig lite när ljudet uppkommer.

http://dzn.mine.nu/~timebandit/knarr.mp3
http://dzn.mine.nu/~timebandit/knarr2.mp3

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Funderar lite på det också... Lagret är ju bara några månader gammalt... Undra varför det blir så för... Blir till att reklamera det inom kort isåfall.

Har ni vart med om att ett sådant lager skär helt och blir följdskador?
Kom på en sak, vet inte om det spelar någon roll men iaf...

Edit:
Tog ner fjäderbenet för 2 veckor sedan för att försöka hitta felet och när jag snurrade runt fjäderbenslagret så snurrade det runt men gick liiite trögt på vissa ställen men inga konstiga ljud.
Kan det ändå vara lagret som är kasst och att det blir annan belastning på det när det är monterat?
Har försökt sprayat massa WD40 och hoppas att det skall krypa in lite och skall göra det imorgon igen och se om det blir någon skillnad sedan. Blir det bättre så är det lagret antar jag.

En kompis tror att det skulle kunna vara så att det är själva krägningshämmaren som knarrar, dvs att bussningarna är dåliga.
Kan prova å spraya dem med WD40 å se om det hjälper.
av *pettson*
Byt parallellstagen. Dom brukar även kallas för knarrstag. Dom vrids när du vrider på ratten, dom följer fjäderbenet med en ända och sitter fast i krängningshämmaren med andra ändan. Inget ovanligt.
Fick tag i en kompis så har en billyft och han fick lyssna å känna medans jag rattade... Han fick det till fjäderbenslagret.
Så jag har följdfrågor ang. lagret och knarrstaget.

Vad har fjäderbenslagret för uppgift lite mer exakt? Och vad kan hända om det lagret skär helt?

Innan jag byter fjäderbenslagret så får jag väl prova att ta bort knarrstaget på höger sida å se om det hjälper.
Staget har i uppgift att stabilisera vid krängningar/svängar? Då borde det vara helt ofarligt för bilen att köra utan några dagar för att kunna konstatera att det är den det är fel på eller inte?
Söndag nästa vecka skall det fixas till oavsett vad problemet är.
av *pettson*
Fjäderbenslagret lär inte skära och det har endast till uppgift att det ska bära upp bilens fjäderben på en lagrad punkt så att du kan vrida dom. Det är ytterst ovanligt att få ett sånt här ljud i ett sånt lager. Det måste gå oerhört tungt att svänga samtidigt.
Stagen har som uppgift att sammakoppla krängningshämmaren och fjäderbenet. Staget är fastsatt med två stycken kulleder som gör så att staget kan följa med i rörelserna. Det är däremot otroligt vanligt att dom stagen är så smörjtorra i en eller flera leder. Ibland ena ibland bägge stagen. Att dom knarrar nåt otroligt. Det ljudet fortplantas upp i fjäderbenet. Men som sagt koppla loss. Bara en kilometers åktur lär berätta för dej vad som väsnas.
Men är det skadligt för bilen att köra utan knarrstag i säg 20 mil? För ljudet är ALDRIG där på morgonen när jag åker iväg till jobbet. Uppstår aldrig heller under tiden jag kommit till jobbet (2.5mil). Men när bilen fått stå säg minst 30minuter, då jäklar knarrar det som in i skogen.

Skall prova och ta loss den imorgon på jobbet och köra utan tills nästa dag å se om det är den som knarrar. Hoppas verkligen att det är den för det har blivit mycket hjulinställningar på skitsaker egentligen.
av *pettson*
timebandit skrev:Felet är löst. Det var fjäderbenslagringen som gått åt skogen. Gick knappt att snurra på lagret. Oljudet är borta helt.
Nice 4:e lagret på mina 20år som jag ens hört talas om ger ett sånt ljud. :-)-) Då bör även styrningen i bilen vara som ny.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]