Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stg
Jag undrar vad servicearna innefattar, vet att man servar en s60 som jag har 2000 mil /1år men skulle vilja ha en länk där man ser vad som görs på de olika servicearna, liknande nått som som verkstäderna kolla i (om dom nu kollar i nått sånt)

Min bil har nu gått 16700 mil och dags för service, kamremservicen är redan gjord på 14.600 så den är de inte, s skulle vilja veta, vad kostar den kommande servicen och vad innefattar den?

Länka gärna vad andra kommande servicar innefattar ochså om ni hittar bra länkar =)

Tack /stg
av Andis
Hitta dessa service protokol här någonstanns på forummet, men var lite orolig för hur lite som kontrolleras samt servas enligt dom. På exempelvis en XC70 fanns ju inget om olja i vinkelväxels till exempel om den nu inte ingår i punkten Växelåda (bakväxelAWD). Eller om haldexen att den har ju ett filter i sig som nog bör bytas någongång tycker jag samt oljebyte i den. Samma bromsvätskan brukar man ju byta efter 2 eller 3 år men det finns det inget om i dom papper jag fick tag i, med andra ord tror jag ju knappast det görs.

Så min fråga blir finns det protokol med fler punkter i som aldrig vissas för en kund? Utan som mekanikern ser i en dator eller liknade?

Nu används ju visserligen min bil lite mer än normal användning vilket gör att jag är intreesserad av att den håller betydligt längre än dom flesta skulle tänka sig att ha kvar sin bil. (ex brukar själv spola servosystemet med ny olja var 10000mil undras hur många bilar som det görs på, med då har grejerna hållt hittils långt på tidigare bilar utan läckage eller problem, fick det tipset en gång i tiden av en mycket seriös verkstad)

kankse det finns speciella service protokol för taxi och bilar som används i arbetet?

Skulle i så fall vara väldigt nyfiken på dom, vad det står där :D Vet redan att automaterna har bytesintervall på oljan var 7500mil om bilen är en taxi eller används i arbetssamanhang.

Mvh
Andis
av klima
Andis skrev: Så min fråga blir finns det protokol med fler punkter i som aldrig vissas för en kund? Utan som mekanikern ser i en dator eller liknade?
Du kan köpa/ladda ner VADIS eller VIDA på Internet, det är datormjukvara som alla Volvo verkstader använder, med fullständig teknisk beskrivning på allt din bil kan behöve diagnostisera eller repareras.

Uppdateringar till VIDA/VADIS kallas TNN.
Här finns ett par bra till XC70
http://www.v70xc.com/resources/how-to/
see TNN Angle Gear(vinkelväxel) med flera.

Här finns en amerikansk sammanställning på service, den inkl inspection av Bevel Gear (kärt barn har många namn, dvs Vinkelväxeln) varje 15 000 miles, eller vid vartannat oljebyte, om man är mer praktisk.
http://pa.motorwebs.com/volvo/2006_maint.pdf

Det du får genom att serva hos Volvo är ett tränat öga, som kollar, minst det som står i listorna, oftast mycket mer, baserat på yrkes skicklighet. Vill du spara pengar så gör oljebyte, filterbyte, kupeflterbyte och tändstift bytsen själv, och sedan lämna in för service, med instruktion att de ska skippa det du gjort själv och bara inspektera kontrolpunkterna. De blir mycket bligare service, men med yrkestränad kontrol. Bra alternativ att göra då och då.
av Andis
Klima börjar gilla dina svar skapt. :D

Tack för fint svar.

Vilka guld länkar du lagt upp.

vart hittar jag Vadis och vida till salu och hur mycket brukar det kosta?

Tänk att dom rekomenderar oljebyte så ofta i vinkelväxeln och i instruktionsboken står det inte ens att det finns olja i den, nu börjar man ju känna igen oljebytes intervallen från min fars fyrhjulsdriva Lexus jeep där var det service och oljebyte för att inget nånsin skulle gå sönder. Nästan så man undra om det behövdes så ofta på den.

Mvh
Andis
av klima
Andis skrev: vart hittar jag Vadis och vida till salu och hur mycket brukar det kosta?
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... idaPricing
Online betal version.
Men som alltid finns det pirat versioner och Kina kopior. Men det länkar jag ej till.
Andis skrev: Tänk att dom rekomenderar oljebyte så ofta i vinkelväxeln
Nej, det gör dom inte, Volvo envisas med at Vinkel växelolja är evig, det som finns i servicen är Inspektion av vinkelväxeln. Dvs kolla att den är hel och inte läcker.

Privat tycker jag man även ska kolla nivån. Liter böckigt men givet att den pajar så ofta och är dyr...
Och när man ändå är där och rotar bör man byta oljan ibland.

Här finns berskrivning på alla vätske byten till S60R och V70R. Inkl bilder på gammal vinkelväxel olja, den ser inte så kul ut...
Förmodligen nästan identiskt för XC70.
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=81428

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]