- fre 23 apr 2010, 18:26
#403092
Hej igen allesammans! Nu är drygskåpet tillbaka! :)
Tänkte höra om någon el Einstein här kunde hjälpa mig? Har rullat 1500 mil i nöd (limp home) läge, inte så farligt som det sägs tycker jag, men dags att göra något åt.
Har fel på lmm, bil går inte med lmm inkopplad, går bra utan. Har bytt ALLT lmm, boxar,reläer,givare osv osv, vill bara veta om någon kunde hjälpa mig tyda mina mätningar.
Enligt felsökningsguiden jag har, ska mätvärdena för Lmm vara som följer.
Stift 1= Jord
Stift 2= Jord
Stift 3= 12v med tändning på, annars 0v
Stift 4= Signal, ca 2,7 v med tändning på, 3,5v vid tomgång.
Mina värden är dessa,
Stift 1= Jord, ohmmätare på stift 1 och minus pol på batteri = 900 Ohm!
Stift 2= Ingen jord, spänning eller nåt, oavsett tändningsläge, ingen kontakt med jord vid ohm test.
Stift 3= 12v med tändning på.
Stift 4= 0,25v med tändning av! 8,5v med tändning på, pendlar 8-11v vid startförsök.
Det enda som verkar vara riktigt är stift 3 med 12v, funderar på varför signalen till lmm konstant står på 0,25v även utan tändning på?
Har haft bilen på volvo verkstad, dom konstaterade att det skulle behövas en stor felsökning, lite för kostsamt för mig, det som kom fram under den timmen dom hade bilen var, Lmm signalen är på tok för hög, och din effektjord verkar "skum", byt Lmm. Bytte Lmm men de blev ingen skillnad.
Tacksam för ideer.
Tänkte höra om någon el Einstein här kunde hjälpa mig? Har rullat 1500 mil i nöd (limp home) läge, inte så farligt som det sägs tycker jag, men dags att göra något åt.
Har fel på lmm, bil går inte med lmm inkopplad, går bra utan. Har bytt ALLT lmm, boxar,reläer,givare osv osv, vill bara veta om någon kunde hjälpa mig tyda mina mätningar.
Enligt felsökningsguiden jag har, ska mätvärdena för Lmm vara som följer.
Stift 1= Jord
Stift 2= Jord
Stift 3= 12v med tändning på, annars 0v
Stift 4= Signal, ca 2,7 v med tändning på, 3,5v vid tomgång.
Mina värden är dessa,
Stift 1= Jord, ohmmätare på stift 1 och minus pol på batteri = 900 Ohm!
Stift 2= Ingen jord, spänning eller nåt, oavsett tändningsläge, ingen kontakt med jord vid ohm test.
Stift 3= 12v med tändning på.
Stift 4= 0,25v med tändning av! 8,5v med tändning på, pendlar 8-11v vid startförsök.
Det enda som verkar vara riktigt är stift 3 med 12v, funderar på varför signalen till lmm konstant står på 0,25v även utan tändning på?
Har haft bilen på volvo verkstad, dom konstaterade att det skulle behövas en stor felsökning, lite för kostsamt för mig, det som kom fram under den timmen dom hade bilen var, Lmm signalen är på tok för hög, och din effektjord verkar "skum", byt Lmm. Bytte Lmm men de blev ingen skillnad.
Tacksam för ideer.