Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hej igen allesammans! Nu är drygskåpet tillbaka! :)
Tänkte höra om någon el Einstein här kunde hjälpa mig? Har rullat 1500 mil i nöd (limp home) läge, inte så farligt som det sägs tycker jag, men dags att göra något åt.
Har fel på lmm, bil går inte med lmm inkopplad, går bra utan. Har bytt ALLT lmm, boxar,reläer,givare osv osv, vill bara veta om någon kunde hjälpa mig tyda mina mätningar.

Enligt felsökningsguiden jag har, ska mätvärdena för Lmm vara som följer.

Stift 1= Jord
Stift 2= Jord
Stift 3= 12v med tändning på, annars 0v
Stift 4= Signal, ca 2,7 v med tändning på, 3,5v vid tomgång.

Mina värden är dessa,

Stift 1= Jord, ohmmätare på stift 1 och minus pol på batteri = 900 Ohm!
Stift 2= Ingen jord, spänning eller nåt, oavsett tändningsläge, ingen kontakt med jord vid ohm test.
Stift 3= 12v med tändning på.
Stift 4= 0,25v med tändning av! 8,5v med tändning på, pendlar 8-11v vid startförsök.

Det enda som verkar vara riktigt är stift 3 med 12v, funderar på varför signalen till lmm konstant står på 0,25v även utan tändning på?
Har haft bilen på volvo verkstad, dom konstaterade att det skulle behövas en stor felsökning, lite för kostsamt för mig, det som kom fram under den timmen dom hade bilen var, Lmm signalen är på tok för hög, och din effektjord verkar "skum", byt Lmm. Bytte Lmm men de blev ingen skillnad.
Tacksam för ideer.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Stift 1 = OK.
Stift 2 = Troligtvis avbrott i kabel mellan styrenhet och LMM.
Stift 3 = OK.
Stift 4 = Ej OK troligtvis p.g.a. avbrott vid stift 2.
av magnus.
Jaa, äntligen! Tack för svaret, fick mig att riva mer i kablarna.
Var Jorden till stift 1, kontakt igenom hela kabeln, men något fel på vägen, eftersom det är 900 Ohms motstånd i den.
Skarvade på en jord, o vips låg det 2,7v på stift 4!

Nu gav det en följdfråga.
I boken Auto Info (volvo 850 92-95) står det att stift 3 går till jordpunkt i kaross, vilket inte kan stämma, enligt felsökningsguiden ska det ligga 12v batterispänning där, vilket det gör.
Står oxå i boken att stift 1, som nu är jord skarvad, går in i styrboxen, därför blir jag fundersam, om en jord är dragen genom styrbox så bör det nog inte ska vara konstant jord? Står en varning i boken att elschemat inte är exakt för samtliga årsmodeller.
Någon som har ett elschema för GLT -92 20v?
Tack på förhand
av magnus.
Fan!! Fick man vara nöjd i 5 min!
Nu skulle man kunna säga skit samma, de funkar!
Men, man är ju klåfinger apa nr 1, så....
Hur kommer de sig att de funkar då??
Tar jag bort jordskarven när motorn står på tomgång, då tvärdör den o startar inte förrän man sätter tebaks den eller tar bort kontakten från Lmm.

Får inga felkoder, tomgången gick från svajiga 1000-1200 till 800, allt blev ju bra!
Måste ska vara jord på stift 1! eller ?:-/
Användarvisningsbild
av Jocke S.
När du ändå grottade med trådarna...kollade du även kabeln mellan LMM uttag 2 och styrenhet stift 8 beträffande avbrott?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
LMM stift 1 kommer ifrån styrenhetens stift 12.
LMM Stift 2 kommer ifrån styrenhetens stift 8.

Ingen kabel från LMM är direktansluten till stomme (jord).

Resistans på LMM kabel stift 1 = 500 till 1500 ohm.
Resistans på LMM kabel stift 2 = 0 ohm.
av magnus.
Kablarna är hela, mätt hela vägen till styrbox.
Jag fattar schemat jag tittar i, som att stift 3 är jordat i samma punkt som spridarna, tomgångsmotor, bränslerelä och främre lamdasond?
Fast det står förgreningspunkt, ex: kontaktstycke el jordning.
Hur som haver, konstigt.
Jag har i samma veva fått ett relä tick som hörs i kupen, långsammare och lägre än blinkers relät, kanske kan vara inblandat?!
Iofs, finns mer å,farthållaren la av den med vid samma tidpunkt.
Gammal elektronik funkar nog bäst orörd kan man konstatera!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
magnus. skrev:Kablarna är hela, mätt hela vägen till styrbox.
Jag fattar schemat jag tittar i, som att stift 3 är jordat i samma punkt som spridarna, tomgångsmotor, bränslerelä och främre lamdasond?
Fast det står förgreningspunkt, ex: kontaktstycke el jordning.
Hur som haver, konstigt.
Jag har i samma veva fått ett relä tick som hörs i kupen, långsammare och lägre än blinkers relät, kanske kan vara inblandat?!
Iofs, finns mer å,farthållaren la av den med vid samma tidpunkt.
Gammal elektronik funkar nog bäst orörd kan man konstatera!
Isåfall skulle jag testa med en annan styrenhet...

Spridarrelät ger spänning till LMM (stift 3), styrenhet (stift 19), Lambdasond, Tomgångsventil (stift 2), bränslespridare 1 till 5 (stift 1) via en förgrening.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]