Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
Hej

Min farthållare funkar ej. Cruise texten tänds inte när jag trycker på knappen. Läste av felkoder och fick upp en felkod i stil med "Kopplingspedal givare felaktig signal"..

Kan det bero på det??

Resten av knapparna till stereon funkar på ratten..

Hjälp
av Marbas
Låter ju som att givaren på kopplingspedalen är trasig. Och den används av farthållaren, och funkar inte givaren, då vill säkert inte farthållaren funka heller.

Föreslår att du byter givaren.
av Fred
Utan att veta säkert hur det fungerar så kan jag rent logiskt gissa att det mycket väl kan bero på det. Om kopplingspedalens givare är trasig så får farthållaren en felaktig signal om kopplingens läge vilket gör att den inte vill initiera.

Farthållaren ska ju genast kopplas bort så fort man snuddar vid kopplingspedalen och jag gissar att systemet kollar att allt fungerar innan man kan koppla in farthållaren. Om då givaren ger systemet en skum signal så tar det det säkra före det osäkra och tillåter inte initiering.

Detta var lite spekulationer så någon som vet hur det fungerar får gärna rätta eller bekräfta.

Raderade du koden och testade igen?

EDIT:

Marbas hann före! :D
Användarvisningsbild
av _zigge_
Fred skrev:Utan att veta säkert hur det fungerar så kan jag rent logiskt gissa att det mycket väl kan bero på det. Om kopplingspedalens givare är trasig så får farthållaren en felaktig signal om kopplingens läge vilket gör att den inte vill initiera.

Farthållaren ska ju genast kopplas bort så fort man snuddar vid kopplingspedalen och jag gissar att systemet kollar att allt fungerar innan man kan koppla in farthållaren. Om då givaren ger systemet en skum signal så tar det det säkra före det osäkra och tillåter inte initiering.

Detta var lite spekulationer så någon som vet hur det fungerar får gärna rätta eller bekräfta.

Raderade du koden och testade igen?

EDIT:

Marbas hann före! :D

Ja jag raderade felkoden och testade igen utan resultat.
Men idag när jag tryckte på knappen så blinkade cruise texten till.. Så det är väl troligtvis givaren som spökar. Hoppas inte den är dyr... 8)
av Fred
Ja, då kan det ju faktiskt vara så att felkoden i detta fall verkligen betyder att givaren är trasig... 8)

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]