Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag undrar om ni kan rekommendera medel/metod för att få bort ingrott bromsdamm och den lilla gula färg som blir på fälgarna. Har provat med fälgavfettning mm. Är det rubbing, autosol eller annat som gäller? Det är ju så jäkla trångt i skarvarna där eker möter fälgen.
Jag har kört med ugn och grill rengöring nån gång och det har funkat, men låter man det vara för länge fräter det både på färgen och fälgen. Annars är ju riktig industriavfettning bra.
Användarvisningsbild
av Funk
Fälgrengöring med syra, t.ex Biltemas fälgrengöring tar dessa rester. Starkare varianter är Rail Tixo eller Zanitol Plus men Biltemas fungerar om det får ligga på ett tag och fälgarna inte är för hemska..

/Thomas
Hej .. Det finns ett mycket bra medel som heter whell cleaner 350 en syrabaserad rengöringsmedel för fäljar .Det är Mycket effektivt vid inbränt bromsdamm . Det tråkiga är att det bara säljs på 5 liter dunk spädes med vatten 1 på 5 /mhv lars
av Andis
Tandborste och naturavfetning körde jag , när jag hade ekerfäljar med tätt mellan ekrarna, sen nångång ibland när man tyckte man hade mycket tid över trassel och lackrengöring för att sen lägga på vax, då gick det lättare att få bort dammet ett tag efter man vaxat dom.

Men hade rätt mycket tid över på den tiden att göra såna överkurs tvättar.

Annars är det väll bara riktigt starka saker som gäller, men det ska vi nog akta oss för att använda på våra garage uppfarter ute, var lite mummel i området jag bor om att förbjuda tvätt av bil på uppfarten på grund av miljöförstöring, då vart man ju orolig. Så nu kör jag bara väldigt snälla rengöringsmedel på uppfarten och avfetning nästan helt avskaffat ytersta nödfall på bromsdammet och då natur varianten.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
Syran som används till fälgarna i bilrekond är oftast oxalsyra, en syra som finns i rabarber... så speciellt farlig är den inte för naturen. De flesta bilvårdsprodukter jag använder är ganska snälla mot naturen, kallavfettning/tjärlösare är väl istort sett det enda som inte är svanenmärkt och/eller biologiskt nedbrytbart.

Men visst känner man igen det där miljösnacket, och i många kommuner är det inte tillåtet att tvätta bilen på garageuppfart eller liknande.

/Thomas

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]