Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilo
Ok nu ska jag vara så specifik som möjligt.

Bilen har tidigare ryckt vid acceleration. Igår så slutade rycken och nu är bilen helt seg, precis som att turbon inte laddas alls.

Bilen har gått 13500mil, servicen gjordes på 13000 och då byttes tändstift mm.
Var nere på en verkstad idag för att se om jag får ut några felkoder, men det får jag inte heller.

Bilen går ju som sagt att köra, men det finns ingen ork vid acceleration nu alls.

Alla cylindrarna går men turbon laddas ej. Funderar på om det kan vara magnetventilen som har rykt. Kan ju köpa en sådan för 528kr. Vill dock inte slösa allt för mycket pengar om det visar sig att det inte är det.

Har ni några förslag på vad det kan vara?

Väldigt tacksam för svar
av andy75
Magnetventilen på min t4 gav felkoder, eftersom det sitter en 2 polig kontakt på den plus 3 slangar oxå. Men kolla så att inte staget på vakumklockan har hoppat av vid turbon, det låter som det skulle kunna vara det..
av nilo
andy75 skrev:Magnetventilen på min t4 gav felkoder, eftersom det sitter en 2 polig kontakt på den plus 3 slangar oxå. Men kolla så att inte staget på vakumklockan har hoppat av vid turbon, det låter som det skulle kunna vara det..
Ja precis, läst andra som har haft problem med det, och dem har också fått felkoder om det.
Kan även tillägga att det bluddrar (hostar) i avgassystemet när jag varvar upp till 3-4k varv när jag har bilen i friläge.
Någon har påtalat att wastegate armen kanske inte sitter åt ordentligt, men behöver kanske en liten modell över s40's motorrum så jag vet vad som är vad.
av Kojje
Magnetventilen behöver inte ge någon felkod alls gjorde ej så när min gav upp men felet konstaterades direkt av Tomas på Autotech motor.
Men kolla wastegate armen såklart titta bakom motorn så sitter det en värmesköld över turbon ta bort den så ser du.
av nilo
Kojje skrev:Magnetventilen behöver inte ge någon felkod alls gjorde ej så när min gav upp men felet konstaterades direkt av Tomas på Autotech motor.
Men kolla wastegate armen såklart titta bakom motorn så sitter det en värmesköld över turbon ta bort den så ser du.
Lämnade in den hos mechanum nu, får se vad som byts på den. Men jag återkommer när det är åtgärdat.
Tror faktist att det är magnetventilen jag med, ska bli kul att se.

Tusen tack för all hjälp
av nilo
Det här är ett skämt.
Lämnar in den på mechanum för att dem ska se vad problemet är.
Killen återkommer och säger att bilen inte avger någon felkod och att dem vill ha 1200kr till för att göra mer felsökning.

Sa ju till snubben att den inte ger någon felkod och att dem ska felsöka magnetventil, stift eller wastegate armen... gosh.

Tar tillbaka bilen och fixar de själv. Frågan är, vad ja ska börja med som är billigast.
av Kojje
Ah Partille där har jag själv bott i några år i Björndammen men nu bor jag i uddevalla,Ring och prata med patrik eller peter på Autotech i trollhättan 0520-480 520 dom är grymt trevliga, kunniga och hjälpsamma och lurar inte skjortan av dig heller.
Eller så går du in på http://www.x40nordic.com och reggar dig på deras forum där finns massor av kunskap och många hjälpsamma medlemmar (en hel del i gbg) har du tur kan du få hjälp av någon av dom.PS. det kostar inget att regga sig på forumet sedan finns en avdelning för icke medlemmar DS.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]