Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jennica
Hej.

Ny på forumet, har läst mycket men det är första gången jag skriver. Har en S80 -99 och en S60 -02, båda bensin, manuella och 170 hk.

Problem:
Tror jag fått vad många kallar ventilsallad på min S80 -99 170hk bensin (MtrB5244S). Kamrem med spänn och stöd rulle bytt 200611 vid knappt 11000 mil. Bilen har nu gått 17000 mil. För tidigt otur osv..(dessutom gick slavcylindern på S60:n 10000 mil ca 1,5 dygn innan, nu bytt efter rätt mycket skruvande..)

Fråga & eget dravel:
Vad ska jag göra nu? Ny beg motor verkar vara det alternativ som står närmast till hands. Såg några på nätet runt samma miltal och runt 5-7000:-. Eller fixar man(läs lämnar in till ngn som kan) toppen och skruvar? Finns det ngn bra verkstad som är duktig och inte deb 1700/timme som kan fixa ngt av alternativen. Tycker de stora volvoverstäderna är bra men tyvärr ligger deras och min ekonomi inte riktigt i fas.

Tacksam för råd och förslag!

Vänligen Patrik
(Använder frugans namn som medlemsnamn eftersom mitt är upptaget i alla former, tom baklänges!)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Beror ju på hur illa det är. Men ska man försöka rädda det man har så lär man ju plocka av toppen först och inspektera ventiler och kolvtoppar. Omfattningen av skadorna kan ju variera rejält en sån här gång beroende på omständigheterna när remmen gick av.

Sen beror det ju på hur mycket man kan och vill göra själv. Har man haft tur och kan göra jobbet till största del själv så kan man ju komma undan väldigt billigt. Men då är ju som sagt steg 1 att ta av toppen och inspektera. Att byta motor är ju den enklaste och antagligen snabbaste lösningen oavsett. Då kan man ju även passa på att göra en dl underhållpå den motorn innan man sätter i dn somär knepigt att göra annars.
av Jennica
Tack för svaret!

Jag ska börja skruva nu så får vi se om jag klarar att se själv vad som är lämpligast att göra. Ena kamen verkar gå att snurra medans den andra är sådär, axeln flexar mer ut och in än runt. Men, som sagt, det är bara att skruva så får jag se vad som hänt. En sak som är positiv iaf är att motorn lär ju knappast kunna fungera sämre än nu oavsett vad jag gör :D

Fortfarande tacksam för fler idéer.

Mvh Patrik
av Andis
Låter som du inte är helt ovan att skruva och även vill skruva, då fixar du nog det där relativt enkelt.

Vet inte var du bor men bor du i stockholms trakten så ultramotor straxt utanför södertälje har jag och kompisar lämnat toppar till flertalet gånger till priser som är helt okej på att slipa in ny ventiler och plana toppar.

Samt om du behöver speciall verktyg för att ställa in kammarna, vet dock inte om du behöver det, men i nacka finns en firma som säljer såna till bilverstäder, kostar lite men vissa bilar går ju inte att sätta ihop utan såna vertyg och blir ju betydligt biligare än 1700kr/tim.

Lycka till, själv tror jag inte det hänt så mycket på din bil, troligen bara några krökta ventiler.

Mvh
Andis
av Jennica
Hej.

Jag tror som du Andis, lite skada, krökta ventiler. Jag ska demontera till helgen och kika på det. Sedan ligger valet mellan ersättnings-motor, typ bildelsbasen, eller lämna in topp och fixa det den vägen. Att lyfta i ersättnings-motor klarar jag att fixa själv, tror jag :) Att fixa toppen klarar jag inte själv så kostnaden för de olika alternativen får avgöra.

Ersättnings-motor likvärdig i mil ligger runt 7.000.- Jag vet inte vad "toppjobbet" innebär men jag tror det priset är svårslaget. Rem, vattenpump, oljor mm. lär jag byta oavsett vilket alternativ jag än väljer.

Mvh
Patrik
av Andis
Nu har jag inte sett en sån här motor invändigt, men dom brukar ju vara relativt små ventilerna på 4 vent topp och sitta med en liten lutning vilket gör att dom bara kröks lite i sidled och sen ligger där utan att ta i nämnvärt i kolvarna.

Värre på en disel med ventilerna rakt ovanför, samt verkar vara hårda saker i alla fall en del dieselmotorer, sett en där ventilen slagit sönder rejält vid bara lite fel monterad kamkjedja som resultera i hål i en kolv och förstörd topp.

Det fina om du låter en verkstad slipa in ventilerna är ju att du vet att dom är helt täta sen det vet man ju inte på en begagnad motor, samt att du kan ju passa på och kolla ventilstyrningarna så har du en topp i perfekt skick sen, resten tror jag inte slitts i en sån här volvo topp ser ut att vara gedigna byggen med bra smörjning av kamaxel och lyftare.

skulle gissa på runt 2000-3000 för en genomgång av toppen med byte av dom ventiler som är krökta, kanske dom vill att du demonterar ventilerna själv då så dom bara kan köra mirra fräsen , ventilstyrningarna är det väll inte så stor risk att det är så mycket fel på att du behöver göra något åt, mer om man är pedant och vill ha en motor i perfekt skick.

Lär väll hamna runt 4000-5000 kr med vätskor och packningar ihopsatt, biligare om man vågar sig på att slipa in dom ventiler som behöver bytas själv, även om jag helst rekomenderar en mirra fräsning av ventilerna. om man gör sitt bästa för att inte börja överdriva reprationen, är ju lätt att man blir sugen på att fixa en massa extra vid såna reprationer.

Lägg upp en bild på det så vi får se ventilsaladen.

Lycka till med helg protjektet

Mvh
Andis

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]