Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gandalfi
Blir inte klok på hur man ska göra med uppdatering av programvara.

När jag hade bilen inne senast så frågade jag om det var lönt att göra en Total Can Upgrade på bilen när den skulle ha ny programvara till cd-växlaren. Svaret jag fick av min personliga mekaniker var att "ja om du gillar att slänga pengar i sjön så kan du det, if it aint broken dont try to fix it" Så med det svaret så struntade jag i det.

Volvos senaste reklam på tv säger dock raka motsatsen, nu kommer jag inte ihåg den ordagrant men typ att, Volvo jobbar ständigt med att utveckla och förbättra mjukvaran i sina bilar, se till att du har den senaste genom att göra en 2.0 service du med. Till ett värde av 995kr.

Jag frågade vad det skulle kosta och det var närmare 1500kr och nu kostar det plötsligt 995 kr?? Jag ska in med bilen för service snart, frågan är ska jag då slänga i ny programvara med? Jag har ju kollat lite på forumet och vad jag kan förstå så fanns det vissa som t o m fått problem efter att ha fått ny programvara, stämmer detta verkligen?? När jag tänker på det spontant så är ju bilen full av databoxar, och jämför jag med min gamla laptop så funkar ju den, men vissa saker typ grafikkort rullar bra mycket bättre med nya drivrutiner. Kan man jämföra på det sättet?
av Marbas
Kanske inte direkt svar på din fråga, men lite egna erfarenheter.

Jag gjorde Total Can Upgrade för ett tag sedan, kostade 1:- plus ca 350:- i arbetskostnad. Gjorde det främst för att fixa ljudproblem med den inbyggda telefonen samt hoppades på en bättre förbrukningsberäkning i färddatorn. Märkte inte att något skulle bli sämre.

Och skulle något bli sämre så borde ju garanti finnas på detta arbete precis som på allt annat verkstadsarbete.

Jag kommer givetvis uppdatera till senaste mjukvaran nästa gång, finns ju en anledning till att det finns en nyare version.
Användarvisningsbild
av CarMan
1:- ???? det kostade total uppgradering för 6-7 år desan, sen när det började dycka upp många icka aktoriserade verkstäde med VIDA, så la dom på en safrig kostnad typ 4-500 för en total.
tror at priset sjunkit något de senaste året, men inge stora skilnader

Själv har jag alltis kört total vid varje service, fram tills då dom börja kosta på riktigt. jag har aldrig haft problem 8dom enda som kan får problem är dom som har haft en icka volvo verksta inne i data systemet o miklat med mjukvarirna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vissa innom vovo huset har varit lite restriktiva med att tipsa om att ladda total uppgradering, så man ibland kan få halt andra funktioennr på prylarna o det går inte att byta tillbaka !

i "tidernas begynnelse" så var man tvungen att efter varje start av bilen trycke på hel ljusknappen på en P2 bil, för att extra ljusen sedan skulla funka med automatik när man slog på helljuset. (bara ett exempel på en sak som helt ändras.)
av llesrof
Marbas skrev:Kanske inte direkt svar på din fråga, men lite egna erfarenheter.

Jag gjorde Total Can Upgrade för ett tag sedan, kostade 1:- plus ca 350:- i arbetskostnad. Gjorde det främst för att fixa ljudproblem med den inbyggda telefonen samt hoppades på en bättre förbrukningsberäkning i färddatorn. Märkte inte att något skulle bli sämre.

Och skulle något bli sämre så borde ju garanti finnas på detta arbete precis som på allt annat verkstadsarbete.

Jag kommer givetvis uppdatera till senaste mjukvaran nästa gång, finns ju en anledning till att det finns en nyare version.
Okej, inget blev sämre, men blev något bättre då? Frågan kan kanske uppfattas som lite dryg, men jag är nyfiken eftersom jag funderar på att lämna in bilen för uppdatering. Främsta orsaken är att automatlådan växlar ryckigt och osnyggt på min XC70 -06.
av dbm
Jag har precis hämtat min XC90 '04 från 12 000 service. De uppgraderade min mjukvara helt gratis och jag har inte märkt några tråkigheter alls. Tvärt om tycker jag att den växlar mycket jämnare nu och den "hugger" inte längre vid normalt gaspådrag från stillastående (tex. vid rödljus). Nämnvärt är att de ringde innan och frågade om bilen var trimmad (det var/är den inte) för mjukvaruuppdateringen skulle i sådana fall högst sannolikt skriva över hela eller delar av "trimmjukvaran".

Edit: servicen utfördes av Bilia i Lund och vad mjukvaruuppdateringen beträffar så ska den tydligen även döda en del strömtjuvar som fanns i min ouppdaterade orginal '04 mjukvara.
Användarvisningsbild
av CarMan
är bilen polestar trimmad så påverkas inte trimmet.
är bilen pirat trimad så kan lite olika saker hända.
1 bilen uppdaterar inte ECM & ingen ting märks
2 bilen uppdaterar inte ECM & nu lirar inte ECM med övriga systemet, då det tror att ECM har en annan mjukvara än den har.
3 ECM mjukvara hängersig under nedladdningen o bilen förblis helt dör tills en Ny ECM monteras & laddas med ny mjukvara.
4 ingen mjukvara alls går att ladda.
av Marbas
llesrof skrev:
Marbas skrev:Kanske inte direkt svar på din fråga, men lite egna erfarenheter.

Okej, inget blev sämre, men blev något bättre då? Frågan kan kanske uppfattas som lite dryg, men jag är nyfiken eftersom jag funderar på att lämna in bilen för uppdatering. Främsta orsaken är att automatlådan växlar ryckigt och osnyggt på min XC70 -06.
Ljudet i telefonen blev bättre, och även färddatorn visade bättre siffor (mer likt riktiga värdet), dock ej helt rätt ännu. Har en manuell låda, men som flera på forumet skriver så blir växlingarna i automatlådan bättre efter SW uppdatering. Kan tänka mig att det finns en del uppdateringar i mjukvaran som man inte märker direkt, men gör att man eventuellt undviker problem framåt i tiden (strömtjuv som någon skrev är ju en sådan sak).

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]