Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sylar
Hej!

Jag är ny här på forumet och hoppas att någon kan hjälpa mig...

Jag har just bytt till 18 tummare på min s80, helt nya! MEN nu så har jag ett problem, ratten skakar som tusan när jag kör över 100km/h och det känns i hela bilen. Jag fått däcken bytta, bytt centrumringar, kollat bromsskivorna, balanserat däcken 4 ggr men utan resultat..

vad ska jag ta mig till? :(
av sylar
s60t501 skrev:vad menar du med "kollat"bromsskivorna?Jag tycker att det verkar vara skeva bromsskivor..

jag menar att jag har kontrollerat om det är fel på dom, ratten slutar vibrera när jag bromsar..
av Andis
kontorllera även att fälgarna verkligen är runda.

hade ett liknade fel en gång, höll på att gå upp i limningen innan det vissa sig att en fälg inte var helt rund, fick lämna den till integra som fixa den så den vart helt rund och problemet försvan direkt.

Lycka till

Mvh
Andis
av sylar
Larzan skrev:Fälgar med fel ET....?

Sorry Larzan men vad menar du med ET? :oops:

Fälgarna har blivit kontrollerade och även däcken, imorgon ska bilen lämnas in på felsökning :( då jag i stort sätt har provat allt, för kännedom så skakade bilen innan med volvo original fälgar.

Killen på verkstan tror att det e nått som e glappt i min framvagn, jag hoppas han hittar felet och att det är ett billigt fel :lol:

Tackför alla svar!

Jag återkommer med mer info...
Användarvisningsbild
av Lorden
På min XC70 så var båda inre styrlederna glapp och detta tillsammans med obalans i framhjulen gjorde att bilen inte riktigt visste vilket hjul som skulle styra färden. Resultatet blev att båda hjulen "fladdrade" lätt fram och tillbaka och försökte styra i sitt eget spår, upplevdes precis som obalans och vibrationer/skakningar i ratten och kom vid 80-90 km/t. Bytte inre styrleder, balanserade och 4-hjulsinställde = problemet borta! ;-//

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]