Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:"Hur kan du lova det, killen som kör sakta men friktionsdäck stannar på precis samma sträcka som killen med sommardäck som kör lite fortare."
Det går utmärkt att försvara sin ståndpunkt om lämpligheten, eller olämpligheten i det här fallet, i att köra med slitna friktionsdäck på sommaren, genom att säga att man anpassar hastigheten. Jag tror helt enkelt inte att de som påstår detta i kör i 100 Km/tim på 110-sträckorna bara för att ha marginalen på sin sida. Men det låter ju bra när man snackar.
Där hålller jag inte med dig överhuvudtaget..... det är inget snack utan högst allvarligt.

Det är väl klart som korvspad att man får anpassa farten efter situationen, är det en ny och okänd upptäckt?

-När sommardäcken tex börjar närma sig 2-3 millimeter vattenplanar det ju så mycket lättare, då slår i alla fall jag av på tempot om det är mycket vatten på vägen, tydligen är jag ensam om detta.

Jag har en mycket bestämd uppfattning att att man inte bara enkelt kan skylla på grejerna när man kör över ungar och krockar på andra bilar... man kan inte bara stå på och skylla på halka, dåliga däck osv och så vidare när man brakar av vägen...... det var ju tex vägverkets fel....
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:"Hur kan du lova det, killen som kör sakta men friktionsdäck stannar på precis samma sträcka som killen med sommardäck som kör lite fortare."
Det går utmärkt att försvara sin ståndpunkt om lämpligheten, eller olämpligheten i det här fallet, i att köra med slitna friktionsdäck på sommaren, genom att säga att man anpassar hastigheten. Jag tror helt enkelt inte att de som påstår detta i kör i 100 Km/tim på 110-sträckorna bara för att ha marginalen på sin sida. Men det låter ju bra när man snackar.
Att ifrågasätta trovärdighetens hos någons uttalanden är en sak, men här har vi ju bara diskuterat fakta, och fakta i det här fallet är att:

OM man anpassar sin framfart efter rådande omständigheter så är risken lika liten att det ska hända något som om omständigheterna skulle varit bättre och med anpassning efter dom bättre omständigheterna.

Vad du tror om olika förares uttalanden är helt oviktigt i sammanhanget..
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt B20
tråden har blivit teoretikernas nya paradis.
av llesrof
Där hålller jag inte med dig överhuvudtaget..... det är inget snack utan högst allvarligt.
Snack är väl just vad det är på ett forum?

Det är väl klart som korvspad att man får anpassa farten efter situationen, är det en ny och okänd upptäckt?
Nope, det är inget nytt. Är det någon som säger det? I teorin låter detta bra, men i praktiken verkar det funka dåligt.

-När sommardäcken tex börjar närma sig 2-3 millimeter vattenplanar det ju så mycket lättare, då slår i alla fall jag av på tempot om det är mycket vatten på vägen, tydligen är jag ensam om detta.
Varför skulle du vara ensam om detta? Men jag tror ändå att de flesta som kör med friktionsdäck på sommare kör på som om de hade sommardäck trots att sommardäck är bättre då. Att man saktar ned för att slippa vattenplaning med dåliga däck är ren självbevarelsedrift.

Jag har en mycket bestämd uppfattning att att man inte bara enkelt kan skylla på grejerna när man kör över ungar och krockar på andra bilar... man kan inte bara stå på och skylla på halka, dåliga däck osv och så vidare när man brakar av vägen...... det var ju tex vägverkets fel....
Helt sant. När det gått åt helvete vill man inte ansvara för sina misstag utan skylle på någon annan.
av llesrof
Variosboy skrev:
Att ifrågasätta trovärdighetens hos någons uttalanden är en sak, men här har vi ju bara diskuterat fakta, och fakta i det här fallet är att:

OM man anpassar sin framfart efter rådande omständigheter så är risken lika liten att det ska hända något som om omständigheterna skulle varit bättre och med anpassning efter dom bättre omständigheterna.

Vad du tror om olika förares uttalanden är helt oviktigt i sammanhanget..
Okej, då har jag missuppfattat hela tråden. Kan vi få någon moderator till att rensa bort alla inlägg som saknar vetenskaplig och teoretisk grund och som basseras på tyckande och personliga åsikter?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev: Det är väl klart som korvspad att man får anpassa farten efter situationen, är det en ny och okänd upptäckt?
Nope, det är inget nytt. Är det någon som säger det? I teorin låter detta bra, men i praktiken verkar det funka dåligt.
Enligt dig är det ju något helt nytt om jag fattar dig rätt.

Varför skulle det inte funka i praktiken utan bara i teorin?

På våren innan jag har fått av friktionsdäcken tar jag alltid det lite lugnare då, än när sommarsulorna kommit på för det är inte samma bett i greppet på friktionsdäcken på ren asfalt.

Menar du att jag är världsunik där och man måste lagstifta för att alla andra ska fatta det eller..... det hoppas jag inte, jag tror andra förare också fattar det.
av CalleV70
Nog anpassar man sig. Utslitna sommardäck är ju perfekta så länge det är torrt ute. Slicksen ger kortare bromssträcka! Men med lite fukt får man nog åka till däckhandlar om man vill vara kvar på vägen. Körde min slitna en sommar ( 6 veckor utan regn i Stockholm) och när smhi förvarnade om sämre väder var det dags att köpa nytt. Och när det är 3- 4 mm, då kör jag långsammare i regn, absolut! Men som jag påpekat tidigare (vetenskapligt korrekt) ska man för att ha bästa däcken byta varje vecka! Men det är ju en teoretisk korrekt lösning, men ingen följer den....
av llesrof
Men det är ju utmärkt att ni anpassar farten efter typen av däck och skicket på dem. Då behöver ni inte ta åt er. Men jag tror att detta inte är självklart för många. Åh förlåt... vi skulle ju bara snacka fakta i denna tråd och inte sitta och tro saker. Jag ber om ursäkt för det.
Användarvisningsbild
av isak
ja där ser man när fingrarna går okontrolerat, kasta sten i glashus heter det!
hoppas det inte är samma med din bilkörning?
Användarvisningsbild
av len
llesrof skrev:Men det är ju utmärkt att ni anpassar farten efter typen av däck och skicket på dem. Då behöver ni inte ta åt er. Men jag tror att detta inte är självklart för många. Åh förlåt... vi skulle ju bara snacka fakta i denna tråd och inte sitta och tro saker. Jag ber om ursäkt för det.
Så du menar att du håller samma fart med dina däck tills det är dags att köpa nya?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]