Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellelind
I min V70 D5 -04 har jag sedan flera år ett knepigt missljud. När jag accelererar på 1:an och lägger i 2:an hörs det ett tydligt metalliskt ljud ungefär som om man kan tänka sig att motorfästena är slitna eller liknande. Ljudet hörs mest när det går sakta och jag gasar på eller släpper gasen. Det hörs tydligt när jag kopplar ur för att lägga i nästa växel eller när jag växlar ner. Det hörs också om jag släpper gasen och motorbromsar. Ljudet kommer från framdelen av bilen. Ett tag trodde jag att det var slitna spindelleder, men de är bytta nu. Likaså är glappande handbromsbackar inte orsaken. Det uppstår heller inget missljud om jag åker över ett gupp. Någon som har haft något liknande?
av Erikzon
vet inte hur det är på d5'orna men på bensinmotorerna sitter det ett litet motor/växellådsfäste längst fram på motorn, det syns tydligt om du lutar dig ner och tittar om du nu inte har någon slags bukplast. Det går från växellådan fram mot stötfångaren. Det sitter även ett övre motorfäste som du ser när du öppnar huven, sitter framför förarplatsen. Är dom dåliga kan mycket väl detta missljud uppstå
av pellelind
Erikzon skrev:vet inte hur det är på d5'orna men på bensinmotorerna sitter det ett litet motor/växellådsfäste längst fram på motorn, det syns tydligt om du lutar dig ner och tittar om du nu inte har någon slags bukplast. Det går från växellådan fram mot stötfångaren. Det sitter även ett övre motorfäste som du ser när du öppnar huven, sitter framför förarplatsen. Är dom dåliga kan mycket väl detta missljud uppstå
TAck för snabbt svar!/Pelle
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]