Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gruffalo
Tjena,

min 99a s80 2.0T ryker när jag startar den efter at den har vilat et tag. Bilen (och turbon har gått 20k mil).

Ojleforbrukningen er annars normal.

Jag kan se att det finns spår av olje vid turbons tryckrör som går över motorn. Det svettar olje vid slangklemman. I det röret ska det jo bara gå luft?!?!

Jag hoppast at det inte er motorn som er slut, men at det kan vara turbon eller vevhusventilationen.

Hur kollar jag på änklaste sett var oljan kommer ifrån?

MM, Norge
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Oljedimma har man alltid i tryckrören, så just det behöver inte betyda ett dugg egentligen. Ryker den vitt eller blått? vit rök kan ju va så enkelt som kondens som bildas under tiden den står still
av gruffalo
litt av båda, men mest blått. Det kommer et riktig stort moln når jag startar om morgonen, sänn ingenting.

m
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Enklast är väl att börja med att kolla vevhusventilationen. Bara att låta den gå på tomgångoch dra ut oljestickan, ryker det så är det dags att göra ren den. Sen kan man ju även ta loss röret som går mellan luftburk och turbo och kolla om det är mycket olja i det, då det också är en indikation på att vevhusventilationen inte är helt 100%
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]