Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Har precis fått tag på en 740 GLT som jag hade tänkt fixa till lite. Första problemet jag märkt på är en läckande tank.

Sitter det plasttank på 740?
Tips på tätningsmassa?
Tips och Trix?

Har även beslutat att byta bränslefilter, då tändstiften var aldeles torra efter att ha försökt få liv i hinken ett tag. antar att bensinen jag slog i då inte rann ur på en gång då jag tog mig nästan 10 mil på 10 liter soppa när jag körde hem den. Sitter det två filter? ett vid pumpen och ett bak vid tanken? är det lättåtkomligt?

Märkte även en egenhet för bilen. detta uppstod efter fem mils körning. när jag kopplade ur rusade tomgången och gav sig icke förens jag la i en växel och började gasa igen.
av Casal
Om rören till tankamaturen är kass så stannar bensinen i tanken, först vid 3/4 soppa i tanken kommer läckaget.

Det kan nog vara metallskenorna under tanken som har punkterat den.
av Redlös
sicnarf skrev:Redlös menar inte det röret,Dalmans!Han tänker på de rören som är på ovansidan av tanken som går från pumpen i tanken om du förstår.
Precis! Jag har bytt några som har varit fullständigt upprostade. Det är ju stålrör som sitter helt oskyddade så dom har ju en klart begränsad livslängd.
av Redlös
Casal skrev:Om rören till tankamaturen är kass så stannar bensinen i tanken, först vid 3/4 soppa i tanken kommer läckaget.

Det kan nog vara metallskenorna under tanken som har punkterat den.
Nu är jag inte med? Om rören är sönderrostade så läcker det hela tiden om pumpen går.
av Redlös
Dalmans skrev:jaja, finns ju bara ett sätt att ta reda på det. att börja riva så smått i det. går man enklast in skuffvägen eller underifrån?
Tankarmaturen har jag för mig att du hittar under en lucka under baksätet. Lättast att kolla det först, så slipper du krypa under!

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]