Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Bytte precis gummiskydden till glidpinnarna fram på min 940.
tidigare har jag använt kopparpasta för att det inte skall becka ihop.
Denna gång hade gummiskydden spruckit - Biltemas gummiskydd.
Köpte nya skydd på AD-Center - det ingick en lite påse med vaselin.
Dåså är frågan - vad skall man använda för fett till glidpinnarna ?
Kopparfett - så att inte pinnarna sätter sig ?
Bromsfett - så att inte gummiskydden tar skada ?
Vaselin - samma orsak som ovan.
/emwtur
Jag har oxå bytt gummit + 2 glidpinnar på min 940-95, förra veckan.
Jag använde HSP1400 (by Wurth), detta borde fungera bra, har läst på nätet att man INTE ska använda kopparpasta till glidpinnarna.(?)
Och ska kontrollera glidpinnarna i höst igen, när jag byter däck :)
Till gummidetaljer (glidpinnar, dammskyd m.m.) i bromssystemet använder man silikonbaserat bromscylinderfett. INGET ANNAT! Absolut aldrig kopparfett, hjullagerfett, 5-56 eller annat där man inte kan vara till 100% säker på att det inte innehåller mineralolja. Mineraloljan gör nämligen att gummipackningar och dammskydd sväller och torkar ut och spricker. Använder man bromscylinderfett får man däremot motsatta verkan, gummit håller betydligt längre än vad det skulle göra om man inte smorde med något alls.
Inte meningen att höja pekpinnen, jag vill bara dela med mig av vad jag vet! Gör man rätt från början så slipper man som bekant mycket strul.
Användarvisningsbild
av emwtur
HSP1400 = "Syntet-/mineraloljeblandning med organiskt förtjockningsmedel" enligt produktbladet !
Det får bli bromsfett nästa gång - ( använde det på min 850 - där verkade allt gå lätt )
/emwtur
ja, jag såg det själv när jag googlade det. Men det står oxå så här på wurths hemsida och säkerhetsdatabladet; Produktanvändning: Smörjning och skydd av bromsar.
Snack om att bli förvirrad, men jag har använt det förut och gummina såg helt ok ut dock hade det gått hål på ett. Kör så denna sommaren och kollar till hösten, kanske byter smörjning då till Wurth Silikonfett art.nr: 1893246, kanske är bättre?! Men jag har "bara" smörjt pinnarna med detta och tryckt in det medföljande fettet i gummiskydden.
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag var inne på något liknande .
-trycka in kopparfett i okbygeln och smörja gummit med bromsfett för att hålla kopparfettet borta från gummit !
Nu har jag vaselin på ena sidan och kopparfett på andra - och en omgång gummitätningar i reserv :)
/emwtur
Vaselin är petroliumbaserad och har låg smältpunkt, därför borde det varit silconfett eller liknande som du har fått med.
Smaka på smörjan behöver du inte göra, det var en liten enkel fråga bara.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]