Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rymdblomma
Hej,

Det är inte LMM:en (luftmassemäteren) det är fel pa om bilen inte startar riktigt. Startinsprutningsmängderna beräknas bara utifran kylvattentemperaturen (med lite kompensationer för avställningstid, omgivningstemp och omgivningstryck pa vissa bilar) och luftmängden regleras ocksa över starttemperatur. Däremot har LMM:en en stor betydelse för "afterstart". Definitionen för start är ju lite olika, men jag tycker att fran att batterispänningen faller (du vrider pa nyckeln) tills dess att motorn har natt 700 rpm är en bra definition.

Bilen startar om den far luft, hyfsat rätt mängd bränsle samt tändning (förutsatt att motorn är mekaniskt OK).

IACV:n är i princip det enda som kan hindra den att fa luft --> kolla den, om den är dalig bör du ocksa ha dalig tomgangsamt att den dör (eller "undershoot" när du kopplar ur).
Bränsle är lite krangligare men orsaker kan vara läckande insprutningsventiler, bränsletrycksregulatorn eller att bränslepumpen är kass och inte kan bygga upp tryket tillräckligt snabbt.
Jag antar att tändning är OK pa din bil eftersom du inte klagar pa att den missar annars när du kör. Kan vara läge att se över stiften.
av mha02212
har rengjort tongångsventilen. Den var inte speciellt skitig. Tog sedan en titt in i trottelhuset och där var det värre. Hur skitigt kan det vara där inne? Det var fullt av en ljusbrun smet där.

Kan man ta lös och rengöra utan att byta packningen eller ska jag nöja mig med att försöka rengöra utan att demontera? (har ingen möjlighet att få tag i en packning i helgen)

Är förgasarrengöring och tandborste bäst att använda för rengöring?

Stiften har jag precis bytt till vovlo original.
av rymdblomma
Hej,

Igentligen ska man inte ateranvända packningar, men det är normalt ingen fara om man är försiktig med den. Rengör med kontaktrengöring eller liknande med papper eller trasa, en tandborste kan säkert ocksa vara bra.

Kolla om IACV:n (tomgangsventilen) rör pa sig genom att be nagon starta bilen medans du haller i IACV:n (inkoplad elektriskt med lösskruvad). OBS! bilen kommer att ga daligt pa tjuvluft men nagra sekunder räcker för att kolla att IACV:n funkar.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]