Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Felet uppstår när bilen är kall. Ca. en minut efter att bilen startats börjar den gå dåligt och det håller på ungefär 5 minuter.

*Orolig tomgång, stannar till slut om man inte ger gas.
*Hackar
*vill inte varva
*verkar inte tända ordentligt eller bränslebrist
*kan helt plötsligt börja gå ok igen
*Går långsamt, ingen ork, vissa varvtal funkar bättre
*När den inte går ok så blir grenröret fruktansvärt varmt, avgaserna är superheta och torra. Ingen bensinlukt.

Har bytt
*Tändkablar
*Tändstift
*Tändspole
*Fördelare
*Fördelarlock
*Tändlägesgivare på svänghjulskåpan
*Tändmodul
*Luftmassemätare
*styrbox
*tempgivare styrbox
*frånkopplat diverse givare i jakt på den skyldige.

Det som vi ska göra nu är byta luftmassemätare igen och även lamdan när vi hittar den. Kan det vara något med svänghjulet? Givaren verkar ju ok.
Hej, pröva att dra isär kontakten till lamdan (sitter i motorrummet högst upp vid topedväggen) när bilen går dåligt och se om den går bättre, då är det nog lamdan, eller oxider i kontakten.

Kanske kan också kan vara tempgivaren på motorn.
erikeriksson skrev:Hej, pröva att dra isär kontakten till lamdan (sitter i motorrummet högst upp vid topedväggen) när bilen går dåligt och se om den går bättre, då är det nog lamdan, eller oxider i kontakten.

Kanske kan också kan vara tempgivaren på motorn.
Tack för tipsen!

Tempgivaren är bytt. Lambdan ska jag testa att rycka. Har inte lyckats hitta den bara. Sitter inte nedanför grenröret och inte vid katten... Bakom grenröret?
Både lambdan och kontakten är hittad. Lambdan satt på katten (hur fan kunde jag missa den när jag kollade första gången). Drog ur kontakten men är osäker på om det hjälpte. Måste få dit en annan lambda och testa.
Hej, tror att om det är fel på lamdan, ska motorn gå "klockrent" när man drar ur kontakten, annars ligger inte felet där.
Någon annan får gärna fylla på här med info, för jag är inte helt säker.
Sedan kan det ju vara en kombination av fel.

Vilken årsmodell är det?

Kan det vara bränslesystemet, filter, bränslepumprelä.
Spridarrelä, som sitte på kylarens expansionskärl.
Spridarrelät och något mer för tändningen tror jag det är, två viktiga relän i alla fall är det som behöver lödas om med tiden. Om jag inte minns fel så är det de två som sitter framför expansionskärlet till kylarsystemet. Lyft av plastkåpan på dem och fram med lödkolven och värm alla punkter rikligt, tillsätt gärna en aning lödtenn så det blir en rengjort lödning.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]