Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masen
Diselvärmaren går ju i tid och otid nu! (kallare än +5 tror jag).
Kan det var ide att koppla ur den under de månader man inte behöver värmaren?
För att spara livslängden på den, min la av i vintras när det var -35, det kostar ju en del (5-6000 kr. att repa den). Isåfall vad är enklast åtgärd för att koppla ur den?
Bra eller dålig ide?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Dålig idé. Den är gjord för att användas ofta. På V50 är den t.ex. inte ens avstängningsbar, kanske för att det ger bäst funktionssäkerhet.
Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
Min dieselvärmare gick sönder för 2 år sedan. Innan den gick sönder lät den som ett tröskverk. Hur du ser på om den funkar eller ej ? Den försöker starta 3 gånger och du får ingen felkkod.... Ett tips stäng av radion i bilen och låt det vara helt tyst i några sek. Slå på dieselvärmaren då radion är av slagen då hör du om det surrar nåt dovft ljud om det låter så funkar den. Men om det är knäpptyst så är den trasig.
Användarvisningsbild
av Gurra82
stuffs skrev:Då kan jag passa på att ställa en fråga här.

Hur märker jag om dieselvärmaren fungerar eller ej? I vintras så ville inte bilen komma upp riktigt ordentligt i arbetstemp. Får jag någon felkod i displayen?

//stuffs
Var glad att du har en motortempmätare? Finns ej i V70II
Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
Man kan ju allid eftermontera en :)
Gurra82 skrev:
stuffs skrev:Då kan jag passa på att ställa en fråga här.

Hur märker jag om dieselvärmaren fungerar eller ej? I vintras så ville inte bilen komma upp riktigt ordentligt i arbetstemp. Får jag någon felkod i displayen?

//stuffs
Var glad att du har en motortempmätare? Finns ej i V70II
Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
stuffs skrev:Men jag har inte programvaran för att starta min dieselvärmare manuellt.

//stuffs
Okej men om du säger att tempen inte går upp till normalt så borde den ju inte funka. Men om du starta bilen och lyssnar noga kanske du kan höra om den går igång :).
Användarvisningsbild
av stuffs
Dieselsmurfe skrev:
stuffs skrev:Men jag har inte programvaran för att starta min dieselvärmare manuellt.

//stuffs
Okej men om du säger att tempen inte går upp till normalt så borde den ju inte funka. Men om du starta bilen och lyssnar noga kanske du kan höra om den går igång :).
Okej, men går den igång direkt vid start, eller dröjer det en stund innan den vevar igång?

Om den skulle vara trasig, är det då svårt att renovera den själv?
Vad kostar programvara för att kunna starta manuellt/timer?

//stuffs
Användarvisningsbild
av StringerBell
stuffs skrev:
Okej, men går den igång direkt vid start, eller dröjer det en stund innan den vevar igång?
För det första behöver det vara kallt - helst minusgrader - så den går igång spontant.

Sedan tar det någon minut eller så innan den börjar låta ordentligt. Ett "turbinljud" ackompanjerat av knackningar, hårdare än dieselknackningen.
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]