Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fred
Ja, sätter man saken i perspektiv så blir ju hela diskussionen löjlig. Min tanke med den här tråden var att samla lite information om ärendet och därefter fatta mitt beslut. Jag har nu fått en hel del skit och lite information men känner mig trygg i att köra slut mina dubbfria vinterdäck i sommar.

Ni som tycker att jag är farlig får väl vara extra uppmärksamma på alla ask-guld metallic V70 på vägarna i sommar...hoppas bara ni inte missar alla andra dårar med synfel, de som kör omkring på blankslitna 15 år gamla sommardäck, de som kör fellastade bilar, de som inte kollar upp sina bromsar och alla andra som inte har en aning om hur en bil uppför sig vid olika situationer! :twisted:
Användarvisningsbild
av isak
ruska av dig skiten fred!
använd förnuftet så kommer det fungera utmärkt.
ha det vänner & ovänner.

sensmoral= kör din egen bil o skit i andras beteende.
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alla "säkerhets-narkomaner" verkar ha glömt något väldigt grundläggande.

Man behöver anpassa hastigheten efter omgivning, förutsättingar och fordonets kapacitet.

Som fattigt student med noll i budget så har man ju rullat i gamla bilar med inte världens bästa däck, då fick man ju slå av lite på tempot.

Samma sak om bilen saknar alla typer av antisladd/antispinn/abs osv, då fick man också slå av på tempot.

Skrev detta i en tråd tidigare men blev då fullständigt halshuggen av alla "säkerhets-narkomaner" och 300% idiotförklarad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med till fullo VolvoB20.

Det var faktiskt en trafikforskare för några år sedan som fick frågan om hur man skulle uppnå nollvisionen, och hans något komiska svar var att man skulle ta bort alla säkerhetssystem ur bilarna och sätta en 4"-spik rakt ut från ratten!

Sensmoralen är alltså att folk använder säkerhetssystemen för att tänja på gränser, och oftast tänjer folk mer än vad systemen klarar av, och således åker många runt med en falsk trygghet!
Användarvisningsbild
av isak
ansvar omdöme hänsyn var en viktig ingrediens i körkortsutbildning-en! det innefattar ALLT!
Isak
Användarvisningsbild
av len
Variosboy skrev:Håller med till fullo VolvoB20.

Det var faktiskt en trafikforskare för några år sedan som fick frågan om hur man skulle uppnå nollvisionen, och hans något komiska svar var att man skulle ta bort alla säkerhetssystem ur bilarna och sätta en 4"-spik rakt ut från ratten!
Hmm, då får man förbannat ont i handen när man tutar!!
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag ska köra slut på mina dubbfria vinterdäck nu under sommaren. Jag kör hellre med halvtaskiga dubbfria däck under sommarhalvåret än sparar dem till nästa vinter, som många andra kanske gör av olika orsaker.
av Steff 99
Momentum skrev:Det är väl inget att bråka om
Kör slut på däcken, och tänk på att det inte är helt "optimala" sommardäck så det inte händer nåt
Precis...samma som när man varit på fest och tagit några glas, kör försiktigt hem , man vet ju att man är lite på lyset , men kör jag försiktigt så kommer man nog hem. :roll:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]