Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 911RS
Brainded skrev:
911RS skrev:Titta på nya Saab prototypens fälgar så ser ni varför man använder aluminiumfälgar idag.Bild
Fälgarna är gjorda som turbiner för att suga luften genom fbromsarna för att få bättre kylning. det gör att man har höger och vänsterfälgar.

Dessutom är en aluminiumfälg nästan alltid rundare vilket gör att du får mindre rullmotstånd och lågre bränseförbruktning (i teorin om det har någon praktisk betyelse är jag tveksam till).
Tror iofs att man mest gjort detta för att få till flyg-kopplingen även på fälgarna.

Bild
Jag är helt övertygad om att du har rätt i det, men det förtar inte effekten av funktionen. På en modern högprestandastandardbil är det viktig med tanke på farterna på autobaan och den ökande vikten på nya bilar.
Användarvisningsbild
av Brainy
men inte ens f1-bilarna har ju i närheten av den typen av vinkling på "ekrarna"...
Bild
Användarvisningsbild
av 911RS
Brainded skrev:men inte ens f1-bilarna har ju i närheten av den typen av vinkling på "ekrarna"...
Bild
Nä men de har en bil byggd för ett ändamål istället, om du tittar in mot bromsarna ser du från insidan ser du hur man leder luften genom bromsarna ut genom fälgen.BildSom synns på denna bild som är klar för körning och inte uppvisning på mässa.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det sväljer jag men där handlar det om att få luft som redan är i rörelse att ta sig ut genom fälgen inte tvärt om. Men jag tror vi är rätt överrens om att en öppen fälg iaf leder till större kylningsmöjligheter :D

/Anders
Användarvisningsbild
av JKB
Länge var det "problem" med att få plåtfälgar i större storlek än 15" vilket omöjliggjorde större bromsskivor och större bromsok. Nu finns upp till åtminstonde 17" plåtfälgar (såg det på en BMW 3-serie kupé).

Ofjädrad vikt är viktigt inom racing, har mindre betydelse för svensson.

Plåtfälgar har nästan alltid varit fulare än lättmetallsfälgar (samlingsnamnet då fler metaller än aluminium används) dock finns fina plåtfälgar till nya Opel Astra, 5-ekrade svarta.

Plåtfälgar rostar, lättmetallsfälgar får till slut lacksläpp.

1990 var det prestige med 15" lättmetallfälgar, Mercedes skulle ha 4000kr/st för Mercedes original 15" (dock ganska breda), nu kan man få 15" lättmetallfälgar till samma pris som plåtfälgar dvs ca 500-600kr/st.

Mest handlar det om prestige! Har varit emot lättmetallfälgar förut men inbiten bilälskare som man är kände jag mig tvungen att köpa en uppsättning 16" när jag fick dem till rätt pris (gamla BBS:are). Inte blev det bättre i år då jag fick ett fint erbjudande ifrån Bilia/Liljas om att få köpa 16" Galaxy med Nokian-däck för 1700kr per hjul. Skulle ändå köpa Nokian och jag fick de gamla fälgarna sålda snabbt.

Som sagt är det mest PRESTIGE det handlar om!
Däck (i vanlig bredd/profil) till:
15" kostar ca 800kr/st = 3200kr/4st (195x65)
16" kostar ca 1000kr/st = 4000kr/4st (205x55)
17" kostar ca 1400kr/st = 5600kr/4st (215x45)
18" kostar ca 2000kr/st = 8000kr/4st (225x35)

Problemet är när kidsen ska köpa nya "däck" till dom 17" & 18" fälgar de köpte med slitna däck billigt, inte billigt med nya däck till 17" & 18"!

Så har du råd att glänsa välj dyra lättmetallfälgar i storlek 16" eller mer, vill du spara pengar köp plåtfälgar med hjulsidor eller billiga lättmetallsfälgar i storlek 15". Hoppas jag varit till någon hjälp.
av martin1g
Jag har redan lättmetall, men de är slitna efter några kantstötningar och det verkar vara obalans i dem, har köpt beg. likadana för 1500 spänn.
/Martin
av habs
martin1g skrev:Jag har redan lättmetall, men de är slitna efter några kantstötningar och det verkar vara obalans i dem, har köpt beg. likadana för 1500 spänn.
/Martin
det finns firmor som restaurerar begagnade
Användarvisningsbild
av 911RS
En annan aspekt på aluminiumfälgen är att den är starkare än plåtfälgen den tål mera stryk helt enkelt. Kör du mot trottoarkanten med en plåtfälg måste den riktas (jag vet inte alltid) men med samma kraft och vinkel så klarar sig aluminiumfälgen ofta med enbart repor. Men när aluminiumfälgen väl har blivit sned då är den klart dyrare att reparera.

Men på våra bilar inskränker sig behovet endast till vad fåfängan och plånboken säger kör själv 16" aluminium skulle vilja ha större men tycker inte jag vill lägga pengarna det kostar dessutom tycker jag mina Volvoorginalfälgar är helt ok när det gäller utseendet.
av anp
911RS skrev:En annan aspekt på aluminiumfälgen är att den är starkare än plåtfälgen den tål mera stryk helt enkelt. Kör du mot trottoarkanten med en plåtfälg måste den riktas (jag vet inte alltid) men med samma kraft och vinkel så klarar sig aluminiumfälgen ofta med enbart repor. Men när aluminiumfälgen väl har blivit sned då är den klart dyrare att reparera.

Men på våra bilar inskränker sig behovet endast till vad fåfängan och plånboken säger kör själv 16" aluminium skulle vilja ha större men tycker inte jag vill lägga pengarna det kostar dessutom tycker jag mina Volvoorginalfälgar är helt ok när det gäller utseendet.
Men hur ofta ser du skador på plåtfälg jämfört med lättmetallsfälgar?

Väldigt få begagnade fälgar är skeva, få plåtfälgar har mer än lackskada och de flesta lättmetallfälgar har tydliga skrapskador efter en tids användning.
Användarvisningsbild
av Loner
anp skrev:Men hur ofta ser du skador på plåtfälg jämfört med lättmetallsfälgar?

Väldigt få begagnade fälgar är skeva, få plåtfälgar har mer än lackskada och de flesta lättmetallfälgar har tydliga skrapskador efter en tids användning.
Iom att lättmetallen är mjukare så syns det ju snabbt om föraren är aktsam elle rom han är på en å annan kantsten med bilen, pltåfälgar är ju mera tåliga för dessa sammanstötningar + att oftast sitter det nån fälgsida där som tar det mesta av smällen.

Men hur ofta ser du en plåtfälg på sommaren på en bil från nyare än säg 92?

/L

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]