Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av paniC
Tjenare!

häromkvällen när jag skulle starta bilen så gick larmet igång i samband med att jag vred om tändingen och det slutade med att bilen inte startar över huvudtaget :-(O) det bara klickar. har kopplat bort larmet nu..
Även försökt att "tjuvstarta" startmotorn, den går runt men verkar inte få tillräckligt med kräm för att "dra igång" motorn. :( kollat så att plus och jordkabel är intakta, har även laddat och även testat ett NYTT batteri utan att få igång bilen, en

kompis till mig nämnde något om startspärr på startmotorn när larmet drog igång, hur kan jag lösa/ta bort (eller vad man nu gör) med den startspärren? ??:-/ någon som har lite förslag?
Normalt sett så bryter larmets startspärr tillslaget till startmotorn!.
Men har sett en del inkopplingar (eftermarknads) där montören hittat lite egna lösningar som att bryta + till tändspolen ( bra att tjuven fyller katen med soppa när han tjuvkopplar..) , bränslepumpen (smart) osv .

Men är det ett original-larm?, eller annars vilket märke?.
Defa är inget original-larm i volvo!.

Med tanke på bilens ålder så borde det va ett patriot 5-700 ??!.

Antar att du bara drog loss boxen från kontakterna ?.
I en av kontakterna (p1) finns, en xxx/xxxxx kabel och en xxxx/xxx dessa är till startspärren!, bygla dessa så är spärren borta!.

edit
Tog bort lite info då den inte längre behövs.
Senast redigerad av 1 blådåren, redigerad totalt 0 gånger.
av paniC
yepp, snabbt och lätt ^^

men är inte helt jättebra på bilar och el osv, när du säger bygla.. vad menar du då?

btw har det någon betydelse om larmdosan är inkopplad vid byglandet av kablarna?

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]