Norfolklinetolle skrev:Tack för svaret :D Kan de påverka Negativt me att byta ?? :D
Rick skrev:Kan ge sämre rening, och "smörjan" som man oljar in filtret med kan sätta sig på tråden i LMM:n så den bränns av...
Först och främst svar till Rick.
Nej, man kan inte säga att koniska filter generellt renar sämre än vad orginal filter skulle göra. Som jag nämde i mitt tidigare svar:
Ticken skrev:Jag tror nog mer att vad priset har att inverka på är kvaliten och förmågan att rena. Inte storleken.
Så att alltså säga att alla koniska filter renar dåligt är ju inte riktigt sant. Man får helt enkelt vad man betalar för. Sen är det en rätt vanlig missuppfattning att "smörjan" (som egetligen inte alls är smörja utan vanlig olja) sätter sig på trådarna i luftmassemätaren och förstör dom.
Det finns två sätt att göra detta på, rätt sätt och fel sätt. Rätt sätt skulle vara att olja in luftfiltret
normalmycket (och med det menar jag endast en lätt dimma över filtret) och montera och köra utan problem.
Fel sätt, som du hänvisar till är att fullkommligt dränka filtret i olja, så när man startar motorn suger den i sig oljan som sätter sig på luftmassemätarens trådar och dom bräns av.
Nu säger jag inte att det säkert inte har hänt, men som sagt. Fel sätt.
Jag har kört med såkallade oljefilter i flera av mina bilar UTAN PROBLEM och jag känner många som kör med dom, helt utan problem. Sen är det ju faktiskt så, att man måste inte ha ett oljefilter i bilen. Det finns konsiska filter som renar alldeles utmärkt utan olja.
Oljan används bara för att fånga upp de allra minsta partiklarna som inte har i motorn att göra.
Som svar till
Norfolklinetolle, nej. Gör du på rätt sätt så kommer det inte påverka bilen det minsta negativt.
/Ticken