Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Någon som kan hjälpa mig? Verkstan har gått bet.

Min 850 tdi är väldigt svår startad men brukar starta om man maler i upptill 60s.
När den väl startat går det inte att göra några hastiga gaspådrag/uppsläpp för då dör den direkt!

Följande har gjorts av verkstad:
-nya glödstift
-helt ny dieselpump inkl dynamisk pumpjustering (kollats flera gånger)
-nytt bränslefilter
-nya bränslematning från filtret till pumpen (även sett att inga bubblor finns)

Verkstaden säger att det måste vara ett elfel. Jag har mätt på pumpen och dess bränsleventil öppnar och den får bränsle. Då borde den väl starta om nu timingen/pumpen står rätt, vilket dem säger att den gör? Det kommer även rök ur avgass när man maler igång den.

Känns inte som något elfel !?
Kan det vara turbon som är kass (funnits olja i intercooler slangen tidigare samt rykt lite blått vid gasuppsläpp) men det borde väl inte påverka start sekvensen?

Jätte tacksam för hjälp!!
eson75ktm skrev:Inga felkoder alls, tempar etc är rätt vid utläsn!
Hej,
Jag skulle testa köra den från en dunk med diesel som du ställer på taket och sen kopplar upp mot filtret ist för slangen som kommer från tanken. Låt samtidigt returen som går in i en vit vvx på filtret bypassa denna vvx. Koppla ist in en 10cm slang på ingående och utgående anslutning som sammanbiinder vvx så det inte kan komma in luft där.

/marcus
Hej jag har satt en utombords pumpblåsa på matningen så den får verkligen soppa. Det kommer nån liten luftbubbla obland men det skall väl funka ändå, självluftande?!
Kan returen va täppt? Tål d inte nån liten luft blåsa?
MVH Andreas
eson75ktm skrev:Hej jag har satt en utombords pumpblåsa på matningen så den får verkligen soppa. Det kommer nån liten luftbubbla obland men det skall väl funka ändå, självluftande?!
Kan returen va täppt? Tål d inte nån liten luft blåsa?
MVH Andreas
Har du kikat på tankarmaturen, den kan var igensatt.
Om du tycker det lät jobbigt skulle jag testa koppla loss det genomskinliga röret som går in i pumpen och sug i den, det skall komma diesel rätt så lätt om allt är som det skall.

/marcus

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]