Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ett Volvo guard 2 som sitter i min 960 - 95, med beteckningen 9148882 på larmrelät, den som hade bilen före svetsade utan att koppla bort spänningen, så larmet började dra igång, dom kopplade ur det, är inte riktigt säker allt dom kopplade ur, men nu när jag sätter i säkringen för "Larm horn" så blinkar indikeringen i rutan fort och varningsblinkers blinkar, eftersom det varit urkopplat i många år så testade jag att programmera fjärrkontrollen på nytt, vrida 5 gånger på tändningen och tryckte på fjärren, sedan vred jag av tändningen, men detta hjälper inte, hur ska jag gå vidare med felsökningen? måste ha hjälp
Först, vet du att fjärren funkar (låter det nåt när du trycker?) ???.

När du sätter i säkringen till larmet så drar det igång direkt??, tutan bortkopplad ?.

Du måste avaktivera larmet innan du kan programmera fjärrarna .
Sätt i säkringen och koppla in tutan!!.
Stäng dörren och vänta tills larmet "lugnat sej" (tut 30 sek och blink i 3 min).
Öppna dörren och sätt dej (nu drar larmet igång), sätt i nyckeln i tändlåset och vänta, när tutan slutar vrid på tändningen !.
Nu ska larmet stängas av och sluta blinka!..

Nu kan du programmera fjärrarna!, 5 ggr tänd på(i lagom takt) , MEN !! 5:e gången du slår på tändningen ska den va kvar på!!, då ska larmindikeringen blinka hastigt, då trycker du på fjärren och håller nertryckt tills blinkandet "tappar takten" lite, ta då nästa fjärr (om du har) och tryck på samma sätt, vrid av tändningen , klart!!.

När du programmerar fjärrarna i larmet så raderas alla som funnits innan, det är därför du måste programmera alla samtidigt, dessutom så slipper man problematiken med nån tidigare ägare "glömt" att lämna alla fjärrar..
Tack för ditt svar, nu har jag felsökt lite mer, Fjärren har precis fått nya batterier (igår) så den piper till när man trycker, kablarna till tutan sitter iallafall i.
Varningsblinkerserna börjar direkt jag sätter i säkringen om någon dörr eller liknande är öppen (dock ej någon tuta låter), men om jag håller inne dörrbrytaren och sätter i säkringen då börjar indikeringen blinka i fönster, alltså att larmet är aktiverat (dock tycker jag den blinkar väldigt snabbt), men när jag började rota i kabelhärvorna hittade jag att ifrån larmrelät, den gröna kontakten som är istucken på framsidan, den delar sig och den ena går till glaskrossensorn och den andra med en gul två-polig kontakt hänger löst, den borde ju gå någonstans, men kan inte hitta vart, vart ska den kopplas? har nämligen haft isär nästan allt under instrumentbrädan sist vinter när jag bytte värmepaketet, kan möjligen ha satt något fel då? kanske nån som tagit en bild eller har bild på hur det ska kopplas?
Är inte helt säker på den extra kontakten .. men har för mej att den är till extra givare :???: .

Låter lite konstigt att tutan inte drar igång??, är tuten hel?, har du provat att lägga ström på tutan direkt ?, + på ena stiftet , och - på andra spelar ingen roll vilket!.

Har du provat "norsk reset"? (dra ur larmrelät och vänta nån minut och tryck tillbaka det!).

Att batteriet i fjärren är bytt betyder garanterat att den tappat kodningen mot larmet så den får programmeras in igen, men först måste larmet nödavstängas.

Du kan såklart knalla in på volvo med relät och fjärren/arna i handen och be om hjälp också, då sätts relät i en programmeringsbox och då löser du problemet den vägen, du får samtidigt en feltest iom användandet av programmeringsboxen!.
Skall prova lägga spänning på tutan imorgon och se om den fungerar, Norsk reset har jag testat, jo det förstår jag att fjärren måste programmeras om, men på nått sett går den inte i programmeringsläge, får väl svänga förbi Volvo och höra vad dom tar kanske, borde väl inte vara så farligt, men känns lite tråkigt att misslyckas när man jobbar som elektronikreparatör till vardags, hehe :lol:

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]