- tor 18 mar 2010, 20:48
#390579
Hallå alla,
Jag är okunnig när det kommer till bilar överlag och har tyvärr råkat ut för något som gör att min bil inte startar.
Det började när jag skulle åka till jobbet, jag startade och åkte 2 minuter till en mack där jag stängde av bilen när jag gick in. Jag kliver ut och startar bilen igen och börjar åka. Efter en liten bit till kommer jag på att jag borde tanka så jag stannar på en obemannad tankstation 3 minuter bort. Jag stannar vid pumpen och vrider av bilen, men pumpen tog inte kort den dagen så jag ska åka runt till nästa pump.
När jag vrider igång bilen denna gång så känns det som om det blir ett motorstopp då bilen dör. Försöker starta en gång till och bilen startar för att 2 sekunder senare bara dö. Jag försöker ett antal gånger men samma problem uppstår. Det är inte soppatorsk då tankmätaren visar 20+. Bilen startar alltså, men så fort den ska lägga sig på tomgång så går nålen bara rätt ner på 0 och motorn dör.
Jag kollade säkringar till bränslepump och den var hel, men bytte ändå för säkerhets skull. En kompis trodde det kunde vara relä till ENGINE ( tror jag att det var iaf, den som sitter till höger om RFAN till turbo. ) Då de 2 hade exakt samma siffror så testade jag snabbt bara att byta på de 2 för att se om den startade men icke. Jag har testat med reservnyckel men samma problem. Jag har bogserat bilen hem, och efter ha läst om diverse tips så har jag testat ett antal gånger till och nu hoppar bilen inte igång utan startmotorn bara går runt men inget händer. Motorn hoppar till nån sällsynt gång ibland men inte så pass att den startar helt.
Jag har inte haft bilen inne då det är väntetid, jag hade väl tänkt fråga min kompis om hjälp då han är mek, dock inte till Volvo. Jag har skummat genom en hel del och orsakerna kan vara många. Motorelektronik-lampan lyser dock i instrumentpanelen och batterilampan. Men batterilampan brukar väl lysa när man ska starta bilen har jag för mig.
Antennring ( som jag hoppas att det kan vara, då det inte verkar kosta mycket och är lättbytt ) skulle det kunna vara då det verkar som om startspärren bryter strömmen till bränslepumpen om den inte känner igen nyckeln. Dioden i instrumentbrädan på passagerarsidan slocknar dock men det kanske bara är larmet den blinkar för.
All elektronik i bilen fungerar och jag kan spela cd, styra AC o.s.v i bilen.
Jag förstår också att för er som är lite hemma på detta givetvis vill ha lite mera att gå på men som sagt så har det inte funnits tid hos Volvo. Min kompis har en felkodsläsar manick på jobbet han sa att han kunde ta med någon dag dock för att kolla (ev.) felkod. Jag själv kan inte ens kolla om det är soppa eller gnista som saknas
Kan det fortfarande vara startspärren även fast bilen inte startar alls nu ? Kan den ha surat ner sig bara ?
Tacksam för minsta lilla hjälp då det inte är jättelätt för mig att samåka till jobbet :)
MVH
Jag är okunnig när det kommer till bilar överlag och har tyvärr råkat ut för något som gör att min bil inte startar.
Det började när jag skulle åka till jobbet, jag startade och åkte 2 minuter till en mack där jag stängde av bilen när jag gick in. Jag kliver ut och startar bilen igen och börjar åka. Efter en liten bit till kommer jag på att jag borde tanka så jag stannar på en obemannad tankstation 3 minuter bort. Jag stannar vid pumpen och vrider av bilen, men pumpen tog inte kort den dagen så jag ska åka runt till nästa pump.
När jag vrider igång bilen denna gång så känns det som om det blir ett motorstopp då bilen dör. Försöker starta en gång till och bilen startar för att 2 sekunder senare bara dö. Jag försöker ett antal gånger men samma problem uppstår. Det är inte soppatorsk då tankmätaren visar 20+. Bilen startar alltså, men så fort den ska lägga sig på tomgång så går nålen bara rätt ner på 0 och motorn dör.
Jag kollade säkringar till bränslepump och den var hel, men bytte ändå för säkerhets skull. En kompis trodde det kunde vara relä till ENGINE ( tror jag att det var iaf, den som sitter till höger om RFAN till turbo. ) Då de 2 hade exakt samma siffror så testade jag snabbt bara att byta på de 2 för att se om den startade men icke. Jag har testat med reservnyckel men samma problem. Jag har bogserat bilen hem, och efter ha läst om diverse tips så har jag testat ett antal gånger till och nu hoppar bilen inte igång utan startmotorn bara går runt men inget händer. Motorn hoppar till nån sällsynt gång ibland men inte så pass att den startar helt.
Jag har inte haft bilen inne då det är väntetid, jag hade väl tänkt fråga min kompis om hjälp då han är mek, dock inte till Volvo. Jag har skummat genom en hel del och orsakerna kan vara många. Motorelektronik-lampan lyser dock i instrumentpanelen och batterilampan. Men batterilampan brukar väl lysa när man ska starta bilen har jag för mig.
Antennring ( som jag hoppas att det kan vara, då det inte verkar kosta mycket och är lättbytt ) skulle det kunna vara då det verkar som om startspärren bryter strömmen till bränslepumpen om den inte känner igen nyckeln. Dioden i instrumentbrädan på passagerarsidan slocknar dock men det kanske bara är larmet den blinkar för.
All elektronik i bilen fungerar och jag kan spela cd, styra AC o.s.v i bilen.
Jag förstår också att för er som är lite hemma på detta givetvis vill ha lite mera att gå på men som sagt så har det inte funnits tid hos Volvo. Min kompis har en felkodsläsar manick på jobbet han sa att han kunde ta med någon dag dock för att kolla (ev.) felkod. Jag själv kan inte ens kolla om det är soppa eller gnista som saknas

Kan det fortfarande vara startspärren även fast bilen inte startar alls nu ? Kan den ha surat ner sig bara ?
Tacksam för minsta lilla hjälp då det inte är jättelätt för mig att samåka till jobbet :)
MVH