Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pakan101
Hallå alla,

Jag är okunnig när det kommer till bilar överlag och har tyvärr råkat ut för något som gör att min bil inte startar.

Det började när jag skulle åka till jobbet, jag startade och åkte 2 minuter till en mack där jag stängde av bilen när jag gick in. Jag kliver ut och startar bilen igen och börjar åka. Efter en liten bit till kommer jag på att jag borde tanka så jag stannar på en obemannad tankstation 3 minuter bort. Jag stannar vid pumpen och vrider av bilen, men pumpen tog inte kort den dagen så jag ska åka runt till nästa pump.

När jag vrider igång bilen denna gång så känns det som om det blir ett motorstopp då bilen dör. Försöker starta en gång till och bilen startar för att 2 sekunder senare bara dö. Jag försöker ett antal gånger men samma problem uppstår. Det är inte soppatorsk då tankmätaren visar 20+. Bilen startar alltså, men så fort den ska lägga sig på tomgång så går nålen bara rätt ner på 0 och motorn dör.

Jag kollade säkringar till bränslepump och den var hel, men bytte ändå för säkerhets skull. En kompis trodde det kunde vara relä till ENGINE ( tror jag att det var iaf, den som sitter till höger om RFAN till turbo. ) Då de 2 hade exakt samma siffror så testade jag snabbt bara att byta på de 2 för att se om den startade men icke. Jag har testat med reservnyckel men samma problem. Jag har bogserat bilen hem, och efter ha läst om diverse tips så har jag testat ett antal gånger till och nu hoppar bilen inte igång utan startmotorn bara går runt men inget händer. Motorn hoppar till nån sällsynt gång ibland men inte så pass att den startar helt.

Jag har inte haft bilen inne då det är väntetid, jag hade väl tänkt fråga min kompis om hjälp då han är mek, dock inte till Volvo. Jag har skummat genom en hel del och orsakerna kan vara många. Motorelektronik-lampan lyser dock i instrumentpanelen och batterilampan. Men batterilampan brukar väl lysa när man ska starta bilen har jag för mig.

Antennring ( som jag hoppas att det kan vara, då det inte verkar kosta mycket och är lättbytt ) skulle det kunna vara då det verkar som om startspärren bryter strömmen till bränslepumpen om den inte känner igen nyckeln. Dioden i instrumentbrädan på passagerarsidan slocknar dock men det kanske bara är larmet den blinkar för.

All elektronik i bilen fungerar och jag kan spela cd, styra AC o.s.v i bilen.

Jag förstår också att för er som är lite hemma på detta givetvis vill ha lite mera att gå på men som sagt så har det inte funnits tid hos Volvo. Min kompis har en felkodsläsar manick på jobbet han sa att han kunde ta med någon dag dock för att kolla (ev.) felkod. Jag själv kan inte ens kolla om det är soppa eller gnista som saknas :P

Kan det fortfarande vara startspärren även fast bilen inte startar alls nu ? Kan den ha surat ner sig bara ?

Tacksam för minsta lilla hjälp då det inte är jättelätt för mig att samåka till jobbet :)

MVH
av pakan101
Glömde lägga till det att när den dog första gången så slog jag i 95 oktan ändå bara för att vara säker på att det inte skulle vara soppatorsk. Ska läsa av felkoder i veckan och se vad som sägs.
av fraazze
Hej!Här är ett par saker du kan prova i och med jag hade typ samma fel på min v40 2.oT.

Vrid på tändningen och vänta på airbag lampan slocknar och när den slocknat så vrid tillbaka till radioläge sen starta.
Det funkade på min när den bråkade.

lyft på baksätet bakom förarstolen där ska sitta en kabelmatta som går till bränslepump m.m. dra loss kontakterna och se om dem ser ok ut. Kan ju finnas erg och skit.
av pakan101
Tänkte uppdatera denna lite granna då jag har fått tillbaka bilen från kompisen som skulle titta.

När han skulle testa att vrida igång bilen på plats så var batteriet tomt så att det bara klickade. När han hade haft laddare i under cirka 5 timmar så hoppade bilen igång utan problem, bilen hade då stått en vecka ungefär utan att ha blivit rörd. Jag hämtade bilen och åkte och tvättade den, stannade på ICA och sedan åkte jag hem helt utan problem. Ställde väl bilen vid 7 snåret på kvällen. Ungefär 6 på morgonen efter så startar inte bilen igen. Med sur min åkte jag till jobbet och kommer nu hem vid 3 och tänker testa att starta bilen då jag hoppades lite på att den var tjurig när det var kallt ute. Den hoppar igång ungefär 0,5 sekunder sen dör den igen. Jag testade även med startkablar men det hände inte mycket i alla fall. Det snurrar som det ska men den hoppar bara inte igång.

Nu får jag ta hjälp ännu en gång och se vad det kan vara för problem. Men verkar konstigt att den fungerar ett par timmar men sen bara lägger ner igen.
av pakan101
Ännu en uppdatering.

Efter att den inte startade igår eftermiddag så gick jag till Rejmes i Hallsberg och bokade in mig för en felsökning om ungefär 2 veckor. Jag kom tillbaka efter cirka 40 minuter och skulle hämta solbrillor i bilen och bestämde mig för vrida om nyckeln en gång till vilket resulterade i att bilen startade. Chockad minst sagt.

Jag åkte säkert 5 mil innan jag stängde av bilen för att tanka, nervös att bilen skulle bli stående, men inte då. Hon hoppade igång som en klocka och jag åkte därifrån. Den misständer inte, allt är som det ska när man kör. Åkte ett par mil till sen stängde jag av bilen igen, utan att larma med immobilizer. Startade igen efter en timme utan problem. Åkte då hem och ställde bilen för natten, och imorse hade jag samma problem och bilen startar inte.

Ska försöka igen i eftermiddag med några startförsök och se om det hjälper om man nöter ett par gånger.

Soppapumpen hörde jag surra igår när jag startade bilen men tänkte inte på det imorse. Ska lyssna efter i eftermiddag igen när jag kommer hem.
av pakan101
Idag när jag försökte så hörde jag ingen soppapump som surrade eller nåt. Eftersom den funkar 1 gång av 100 så måste det vara glapp nånstans kanske. Volvo får lista ut det om 2 veckor när jag lämnar in den.
Användarvisningsbild
av vetten
JE Jr skrev:
JE Jr skrev:Du har inget annat bilbatteri du kan testa då? Känns annars som att det kan vara på upphällningen.
Eller kanske reläet ?:-/

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]