Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blue eagle boy
Tjena!
Har någon erfarenhet om att ta ner ventilpaketet och mäta upp solenoiderna på en V70-01 aut?
Finns det info om hur man demonterar, monterar + vet någon om volvo säljer packningar, o-ringar för detta.

Varför jag frågar är att ibland rusar motorn och bilen växlar hårt.
Ja lådan är sköljd och den har den senaste uppdateringen samt det nyaste B4 locket monterat.

/Krister
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det går att byta, inte så svårt heller, bara bort med kåpan.
Jag skulle börja med att ta et kemiskt prov på oljan för att se om den innehåller rester av gjykol, gör den det, så bruker det bara vara lådbyte som återstår
av blue eagle boy
Ja då har ventilpaketet varit isär.
Inte så svårt att göra jobbet förutom att få loss kåpan. Men efter lite trixande med att skruva loss motorn och lyfta upp den en bit så gick kåpan loss.

Själva ventilpaketet var det ingen större fara med. Ett ventillopp var slitet och en ventil kärvade lite.
Hade isär allt i molekyler, tvättade smörjde upp och kollade så att alla ventiler gick lätt.
Inuti fanns det några silar med magnet. Dom var kontaminerade med gråaktig sörja som var magnetiskt.

Ohm mätte alla solenoider och dom var inom toleransen.
En solenoid satt fast, tog en stund att få loss med thinner och tryckluft. Den kärvade i elspolen.
Solenoiden styr backen samt 1-2, 2-3 upp och nerväxlingarna.

Vad jag mer fann som troligtvis har hjälpt till att sätta felkod på in och utgående varvtal är att bägge varvtals sensorerna var fulla med samma gråaktiga smörja som satt på silarna i ventilpaketet.
Men nu växlar bilen som den ska "ta i trä" det enda som jag inte är riktigt nöjd med är när man lägger in D så går det läget i lite för hårt mot vad det har gjort förut. Förhoppningsvis så är det kanske något som adaptionen tar han om.
Trots allt så var det väldigt lyckat.

/Krister
av MirviG
Bra gjort, kul att det gick bra och hoppas problemen är lösta. Du har inte lite bilder och kan berätta lite mera. Jag skulle gärna göra rent ventilpaketet men är lite rädd för att skruva ut det.

Mvh Victor
av Andis
Imponerad över din repration blue eagle boy

Har själv med det felet på min att den ibland rusar vid växling har hittils bara märkt det vid lugn körning när den växlar mellan 3-4 växel. typiskt nog efter att jag betalat bilen och inte han framföra det, har kört 500 mil sen jag köpte den för 2 månader sen.

Ska prova och byta oljan i min och se om det blir bättre annars blir man väll tvungen att våga sig på det du gjort på din. huu rysser av tanken att plocka ner ventilhuset på den.

Men din tråd bjuder på många viktiga fakta, som jag tackar för att du har lagt upp.

mvh
Andis
av blue eagle boy
Tack!
Nä tyvärr har jag inga bilder på mer än ventilpaketet.
Själva jobbet gjorde jag på min garageuppfart.
Behövdes egentligen inte så många verktyg till detta.
Mest bara en massa tålamod och funderande.
Det som gjorde mej mest kallsvettig var en plastkula som låg inne i ventilpaketet. Jag såg aldrig var den satt utan helt plötsligt låg den bara på bänken. Men efter lite detektivarbete löste sej det också. Så ni som också tänker göra detta håll koll på plastkulan när ni delar paketet.

Nu har bilen gått några mil, det enda som jag inte var riktigt nöjd med strax efter operationen var att D och R lägena gick i hårt. Som det ser ut och verkar just nu så har det beteendet försvunnit helt samt att bilen fortfarande växlar bra.

Lägger upp dom bilderna jag har:
Bild

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Krister
av Andis
Tackar för bilderna.

Samt åter för alla viktiga fakta du lagt upp, fyller på här om jag själv blir tvungen att öppna den fär att få bot på dom rusande växlingarna som kommer ibland.

Hoppas dock att dom rättar till sig efter oljebyte.

Såg du om det sitter något oljefilter där som du tycker man bör byta som en service åtgärd?
Eller om man kan komma åt att torka av magneterna utan att öppna/ta ut ventilpacketet utan bara genom att öppna det oljetrågsliknade skalet på framsidan?

Mvh
Andis

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]