- tis 13 apr 2010, 23:23
#399809
Hej från Norge!
Vår 2008 V70II har originale Volvo 16" aluminiumsfelger på vinterdekk og originale 17" aluminiumsfelger på sommerdekkene.
Da jeg idag skulle legge om til sommerdekk, klarte jeg ikke å få av hjulet!! Alle boltene gikk selvfølgelig greit rett ut, men både venstre forhjul og venstre bakhjul satt som fastsveiset til trommelen! Jeg prøvde med spark, kubein, spett og skulle til å kakke til vinterhjulet med en øks for å få det til å løsne, men besinnet meg - det er tross alt aluminiumsfelger og jeg ville ikke ødelegge noe.
Jeg er klar over at det sannsynligvis er "grodd fast" i senterringen, men dette er jo helt sinnsykt. Hva om kona punkterer på vei til hytta? Ingen hjelp å få, må ringe Viking/Falken!!
På alle andre biler jeg har hatt siden 1971 har hjulet nærmest falt av etter å ha løsnet boltene - har aldri opplevd maken!
Dessuten synes jeg det er elendige jekkmuligheter: Saksejekken som følger med er nærmest en vits, bøyer seg, vond å håndtere. Min store proffe garasjejekk har ingen definerte punkter å feste seg, og det synes jeg er for dårlig for en bil "bygget for nordiske forhold". Burde jo vært noen solide "klosser" under bilen til dette bruk.
Er det noen som er enige? Vi var flere naboer som prøvde, men det gikk ikke av. Da ga jeg opp. Kontakter verkstad imorgen!
Vår 2008 V70II har originale Volvo 16" aluminiumsfelger på vinterdekk og originale 17" aluminiumsfelger på sommerdekkene.
Da jeg idag skulle legge om til sommerdekk, klarte jeg ikke å få av hjulet!! Alle boltene gikk selvfølgelig greit rett ut, men både venstre forhjul og venstre bakhjul satt som fastsveiset til trommelen! Jeg prøvde med spark, kubein, spett og skulle til å kakke til vinterhjulet med en øks for å få det til å løsne, men besinnet meg - det er tross alt aluminiumsfelger og jeg ville ikke ødelegge noe.
Jeg er klar over at det sannsynligvis er "grodd fast" i senterringen, men dette er jo helt sinnsykt. Hva om kona punkterer på vei til hytta? Ingen hjelp å få, må ringe Viking/Falken!!
På alle andre biler jeg har hatt siden 1971 har hjulet nærmest falt av etter å ha løsnet boltene - har aldri opplevd maken!
Dessuten synes jeg det er elendige jekkmuligheter: Saksejekken som følger med er nærmest en vits, bøyer seg, vond å håndtere. Min store proffe garasjejekk har ingen definerte punkter å feste seg, og det synes jeg er for dårlig for en bil "bygget for nordiske forhold". Burde jo vært noen solide "klosser" under bilen til dette bruk.
Er det noen som er enige? Vi var flere naboer som prøvde, men det gikk ikke av. Da ga jeg opp. Kontakter verkstad imorgen!