Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidka
Hej från Norge!
Vår 2008 V70II har originale Volvo 16" aluminiumsfelger på vinterdekk og originale 17" aluminiumsfelger på sommerdekkene.
Da jeg idag skulle legge om til sommerdekk, klarte jeg ikke å få av hjulet!! Alle boltene gikk selvfølgelig greit rett ut, men både venstre forhjul og venstre bakhjul satt som fastsveiset til trommelen! Jeg prøvde med spark, kubein, spett og skulle til å kakke til vinterhjulet med en øks for å få det til å løsne, men besinnet meg - det er tross alt aluminiumsfelger og jeg ville ikke ødelegge noe.
Jeg er klar over at det sannsynligvis er "grodd fast" i senterringen, men dette er jo helt sinnsykt. Hva om kona punkterer på vei til hytta? Ingen hjelp å få, må ringe Viking/Falken!!
På alle andre biler jeg har hatt siden 1971 har hjulet nærmest falt av etter å ha løsnet boltene - har aldri opplevd maken!

Dessuten synes jeg det er elendige jekkmuligheter: Saksejekken som følger med er nærmest en vits, bøyer seg, vond å håndtere. Min store proffe garasjejekk har ingen definerte punkter å feste seg, og det synes jeg er for dårlig for en bil "bygget for nordiske forhold". Burde jo vært noen solide "klosser" under bilen til dette bruk.
Er det noen som er enige? Vi var flere naboer som prøvde, men det gikk ikke av. Da ga jeg opp. Kontakter verkstad imorgen!
av Tobbev
Vad menar du att det inte finns fästpunkter för garagedomkraft? Jag använder en sådan och det fins ju lyftpunkter både fram och bak.

Domkraften som följer med bilen skall man bara använda i nödfall och är inte gjord för att byta 4 däck 2 gånger om året.
Senast redigerad av 1 Tobbev, redigerad totalt 0 gånger.
av Enzo
Lossa muttrarna några varv och rulla sedan bilen någon halvmeter fram och tillbaka så släpper de, men var försiktig.
av PeterTh
Hej,
Gör som Enzo skrev men ibland hjälper det inte att rulla en halvmeter. Du kan behöva köra en bit och svänga häftigt fram och tillbaka men som sagt var försiktig.

Mvh
Peter
av lobbysleeper
Hur var det nu, vart är bäst att sätta garagedomkraften?
På ordinarie fästpunkter, men med lämplig kloss mellan? En del har träkloss, andra har en gummisula...

Eller finns det någon annanstans som är lämplig att lyfta bilen på? Så man slipper den smala plåtprofilen som sitter vid ordinarie punkterna...

Och dessutom, vart ställer man pallbockarna?
Användarvisningsbild
av AndersP
Domkraften som följer med bilen skall man bara använda i nödfall och är inte gjord för att byta 4 däck 2 gånger om året.[/quote]

Har haft bil i hur många år som helst, har nästan alltid bytt själv och använt original-domkraften.
Vad skulle kunna hända ? ?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
AndersP skrev: Har haft bil i hur många år som helst, har nästan alltid bytt själv och använt original-domkraften.
Undrar jag också. Domkraften har ju ett fäste som är specialanpassat till fästpunkten på karossen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
arvidka skrev: Da jeg idag skulle legge om til sommerdekk, klarte jeg ikke å få av hjulet!! Alle boltene gikk selvfølgelig greit rett ut, men både venstre forhjul og venstre bakhjul satt som fastsveiset til trommelen!
Jag funderar på om man kan förebygga detta genom att stryka på aluminiumpasta på anläggningsytan? Hjälper dig inte nu, men nästa gång.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Arvidka: Läs tråden i länken nedan. Den innehåller delvis svar på din fråga ovan. Dock inte hur du får loss ett hjul som redan sitter som berget. Att lossa bultarna lite och sedan sänka ned bilen som Enzo skrev tror jag är enklast förutsatt att du lossar dem ytterst LITE :-)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ta#p393810
av Tobbev
AndersP skrev:
Tobbev skrev:Domkraften som följer med bilen skall man bara använda i nödfall och är inte gjord för att byta 4 däck 2 gånger om året.
Har haft bil i hur många år som helst, har nästan alltid bytt själv och använt original-domkraften.
Det jag menade var att den ofta kan kännas väldigt klen och när jag köpte min förrförra bil (en Nissan Micra :oops: ) så var säljaren extremt tydlig med att domkrafter som följer med bilar skall användas vid punktering och är inte konstruerade för att användas ofta.

Jag kör garagedomkraft, kostade 149:- på Jula och har funkat perfekt i 4 år. Tar 5 sec att få upp bilen, med den medföljande får man ju veva 2000 varv känns det som.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]