Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Busterina
Fred skrev:Sen tror jag att det handlar om att för vissa på ett volvoforum så är allt som kan tolkas som kritik mot Volvo eller Bilia något som måste bemötas och tillrättavisas till varje pris. Det finns otaliga trådar som spårar ur fullständigt när en del kommer med helt berättigad kritik mot verkstäder, prissättning av reservdelar eller bristande kvalité. Det dyker alltid upp inlägg som hoppar på detta. Det är som om Volvo/Bilia vore oantastligt och aldrig kan göra fel...ibland är det nästan så det gränsar till sektkänsla.

Så är det nog, och kommer nog alltid vara, vissa försvarar blint medan andra sunt ifrågasätter...det är bara att leva med på dessa forum. Personligen har jag slutat vara aktiv på systerforumet på grund av den hårda attityd som råder där. Kritik mot Volvo resulterar nästan i mobbning och rena uppmaningar att försvinna...sånt sätter jag mig över och försvinner med den kunskap jag kan delge andra någon annanstans. Här till exempel! :D

Mvh
/Fred

Ja, nu handlade ju detta varken om Volvo eller Bilia.. men jag förstår vad du menar. 8) Jag vet inte, men på de flesta forum jag varit på så verkar det finnas "en inbördes klubb av beundran". De som vet mest och bäst. Men jag hoppas att det inte är så på detta forum!
Användarvisningsbild
av CarMan
Tiden är helt ointresant i det hela ! (specielt när man jobbar mot fasta priset)

Om det nu kostar 150:- att byta en viss lampa, så får du ju reda på det. sen är det ju helt oinressant för dig om mekaniker A gör det på 5 minuter eller om mekaniker B gör det på 20 minuter. du har fått din lama bytt för det pris du godtjänt.
Användarvisningsbild
av isak
tack då vet jag.
som många påpekat så känns det för mig ganska normalt. hade varit för billigt för en bromsljus-lampa har bytt en gång, dagsljus underlättar, näbbtång + tillbockad- svetstråd blodvite uppstår! man klarar den inte på 10 min.
isak
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ni som argumenterar mot detta pris, fundera själva lite över vad ni själva kostar på era arbeten.

Avser nu sådant typ kontorsarbete mm. Alltså inte de servicetekniker som servar och reparerar bilar (det är dessa jag nu försvararar)

Antag att ni jobbar 8 timmar om dagen och har 5 veckor semester (betald)
Dessutom har säkert väldig många betald rast på 15-20 minuter på förmiddagen och vissa lyxen med rast på eftermiddagen och den också betald.
Sedan så försvinner en del av tiden för nödvändiga samtal med arbetsledning (din chef) mm.

Det som blir kvar är sedan den effektiva arbetstiden som går att ta betalt för till kund.
Utgår från att inget av denna tid går åt till att surfa på nätet, röka eller prata med jobbarkompisar utan att sådant sker på rasten.

Denna tid som du utför åt någon ska kunden sedan betala för samt även moms tillkommer.

I din timkostnad ligger sedan kostnader för lokaler och utrustning samt arbetsgivaravgifter och försäkringar.

Det är alltså inte gratis att anlita någon oavsett arbetsuppgifter.

Hur svårt kan det vara?

//
av Busterina
CarMan skrev:Tiden är helt ointresant i det hela ! (specielt när man jobbar mot fasta priset)

Om det nu kostar 150:- att byta en viss lampa, så får du ju reda på det. sen är det ju helt oinressant för dig om mekaniker A gör det på 5 minuter eller om mekaniker B gör det på 20 minuter. du har fått din lama bytt för det pris du godtjänt.
Jag fick inget pris att godkänna.
av Busterina
Ringhede skrev:Ni som argumenterar mot detta pris, fundera själva lite över vad ni själva kostar på era arbeten.

Avser nu sådant typ kontorsarbete mm. Alltså inte de servicetekniker som servar och reparerar bilar (det är dessa jag nu försvararar)

Antag att ni jobbar 8 timmar om dagen och har 5 veckor semester (betald)
Dessutom har säkert väldig många betald rast på 15-20 minuter på förmiddagen och vissa lyxen med rast på eftermiddagen och den också betald.
Sedan så försvinner en del av tiden för nödvändiga samtal med arbetsledning (din chef) mm.

Det som blir kvar är sedan den effektiva arbetstiden som går att ta betalt för till kund.
Utgår från att inget av denna tid går åt till att surfa på nätet, röka eller prata med jobbarkompisar utan att sådant sker på rasten.

Denna tid som du utför åt någon ska kunden sedan betala för samt även moms tillkommer.

I din timkostnad ligger sedan kostnader för lokaler och utrustning samt arbetsgivaravgifter och försäkringar.

Det är alltså inte gratis att anlita någon oavsett arbetsuppgifter.

Hur svårt kan det vara?

//
Nej, inte svårt alls!! Vem har sagt att det skall vara gratis? Ingen tror jag.. och för övrigt så finns det nog inte många som inte pratar med kollegerna på arbetstid, tar sig en rök eller surfar om möjlighet finns.

Och nu har jag iaf lärt mig att inte låta någon peta på bilen utan att jag har en kostnadsuppgift. Skriftligt vid större jobb än glödlampor förstås. (Bäst att förtydliga det) Det skriftliga kommer sig av ett annat prisförslag som ändrades när jag talade med en annan person. Muntliga kostnadsförslag kan man liksom inte bevisa. Så begär alltid skriftligt vid större jobb! Nu blev det lite OT med..
Användarvisningsbild
av camaro69
Härligt med en tråd som engagerar. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Busterina skrev:
CarMan skrev:Tiden är helt ointresant i det hela ! (specielt när man jobbar mot fasta priset)

Jag fick inget pris att godkänna.
Lite svårt att avgöra hur eran konversation har fortlöpt, men du är nog inte skyldig att betala om du inte fått pris iförväg.
En seriös verksta ger givetvis pris iförväg !
av Busterina
torbjorn_75 skrev:
Busterina skrev:Muntliga kostnadsförslag kan man liksom inte bevisa.
man kan spela in det med en diktafon.
Nja, där går väl gränsen för min del. Spelar in samtal, det gör jag inte. Duger gott med papper och penna.
Men det kanske passar någon som går omkring med en sån pryl på sig.. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]