Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dahlan
Tja,

Jag har ett flertal problem med min s40 årsmodell 96.

1. Av någon anledning kränger bilen till när jag kör vänstersvängar endast...Det är precis som att helt plötsligt får ett av hjulet extra fäste och bilen kränger till..(känns ganska läskigt för bilen ändrar riktning en aning) Vad kan detta vara?

2. Ett helt nytt fenomen har uppstått, jag har aldrig haft problem med att tanka bilen men nu helt plötsligt så slås slangen av hela tiden efter ca 4-5 sekunder..oavsett om jag håller in trycket själv eller sätter fast den..och av någon anledning kan jag tanka en tank på 60 liter genom att bara tanka 40 liter eftersom den klickar av hela tiden, och detta trots att tanken kan vara helt tom när jag börjar tanka. Hur är detta möjligt?
Svaret på din första fråga är att det kan vara massa olika saker men tänkte jag kunde ta några jag kan komma på.
1.kolla så båda framhjulen är ordentligt åtdragna vet det låter lite basic men sitter ett hjul löst ändras vinkeln på det i ex en kurva.
2.Dags för framvagninställning du kan ha för mycket toe in (alltså att ett eller båda hjul pekar lite inåt) vilket medför att det svänger mer än det andra i en kurva.
3.Dålig styrled. Kolla även andra bussningar .
dahlan skrev:Tja,

Jag har ett flertal problem med min s40 årsmodell 96.

1. Av någon anledning kränger bilen till när jag kör vänstersvängar endast...Det är precis som att helt plötsligt får ett av hjulet extra fäste och bilen kränger till..(känns ganska läskigt för bilen ändrar riktning en aning) Vad kan detta vara?

2. Ett helt nytt fenomen har uppstått, jag har aldrig haft problem med att tanka bilen men nu helt plötsligt så slås slangen av hela tiden efter ca 4-5 sekunder..oavsett om jag håller in trycket själv eller sätter fast den..och av någon anledning kan jag tanka en tank på 60 liter genom att bara tanka 40 liter eftersom den klickar av hela tiden, och detta trots att tanken kan vara helt tom när jag börjar tanka. Hur är detta möjligt?
Att den slår av oavsett om du sätter fast den eller håller in är ju helt normalt, så ska det vara.
Frågan är om det här är på samma station? För det låter ju mer som fel i pumpen än i din bil måste jag säga.
Ang att bilen kränger så spelar det ingen roll om det är vinterdäck el sommardäck och dom är ordentligt på =) Jag har ganska nyligen gjort en framvagnsinställning på vianor eller vad dom nu heter men inget hände tyvärr =( så dessa värden är perfekta...

Förra sommaren bytte jag ett styrled vänster fram så det borde inte vara detta heller =(

Kan det ha något med fjädringen i bilen..att den skulle vra sönder? Tycker att den är väldigt hårt och obehaglig att köra över gupp med också nämligen, känns som bilen ska ramla sönder ibland0=)

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]