- tis 13 apr 2010, 09:21
21 inlägg i tråden nu och 90 % snömos :)
Man kan tycka vad man vill om vad en hantverkare eller mekaniker debiterar. Men lämnar man bort ett arbete är det väl självklart att man gör upp om priset? "Jaså, jag trodde det var gratis" är väldigt naivt.
Att många verkstäder sedan är schysta nog att göra såna här mindre jobb gratis i samband med andra jobb är förstås dels för att de är människor själva, dels för att det skapar goodwill för just deras verkstad. Men att köpa en lampa för några tior och tro att bytet ingår... Som sagt, naivt.
Tänk också på att verkstadsdebiteringen inkluderar tiden för meken att gå ut och hämta bilen, köra in den, utföra arbetet och köra ut den på parkeringen igen. Ska lampan bytas ute på parkeringen (vilket meken verkligen inte måste ställa upp på) så får man finna sig i att åtminstone betala för tiden det tar för honom att traska ut, byta lampan och traska in igen. Nio minuter är verkligen INGENTING i sammanhanget. Tror ni verkligen han gör sex sådana byten på en timme, inkluderat då att gå ut till bilen och tillbaka? En ren förlustaffär för arbetsgivaren tror jag.
Tycker man nu ändå att det är ocker och överdebitering så skulle jag vilja höra hur man tänker kring timdebiteringen. Mek A utför servicejobb hela dagarna och kan debitera sina 8 h/dag. Mek B får byta glödlampor och torkarblad åt folk som vill ha det gjort gratis. Båda kostar lika mycket i lön. Vem tror ni drar in pengar för arbetsgivaren, och vem är en kostnad?
Vi kanske ska ha ett par killar på varje mack som tankar och kollar oljan också? Gratis förstås, utan höjt bensinpris.
Nä, fan. Antingen gör man jobbet själv, eller så anlitar man någon. Anlitar man, så betalar man.