Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
mackan_ skrev:
9 minuter hinner jag åka och handla lampan och byta den och åka hem på. så 9 min låter väldigt mycket (med tanke på den höga timpenning de kan ta ut) , jag skulle vilja ha det arbetet. Och nej de ska inte jobba gratis,det har jag aldrig sagt. Tycker du att det är prisvärt att byta lampa på 9 min i en v70 för en fackman?
Men vi vet fortfarande vilken lampan eller om den kostade 5 eller 200 kr...
Ja, men det är dina förutsättningar. Vi vet ju inget om omständigheterna i fallet vi diskuterar. Det kanske fanns saker som kärvade eller krånglade så att du både hinner åka och köpa och byta lampan på samma tid är egentligen rätt ointressant.
av Tartryffel
21 inlägg i tråden nu och 90 % snömos :)

Man kan tycka vad man vill om vad en hantverkare eller mekaniker debiterar. Men lämnar man bort ett arbete är det väl självklart att man gör upp om priset? "Jaså, jag trodde det var gratis" är väldigt naivt.

Att många verkstäder sedan är schysta nog att göra såna här mindre jobb gratis i samband med andra jobb är förstås dels för att de är människor själva, dels för att det skapar goodwill för just deras verkstad. Men att köpa en lampa för några tior och tro att bytet ingår... Som sagt, naivt.

Tänk också på att verkstadsdebiteringen inkluderar tiden för meken att gå ut och hämta bilen, köra in den, utföra arbetet och köra ut den på parkeringen igen. Ska lampan bytas ute på parkeringen (vilket meken verkligen inte måste ställa upp på) så får man finna sig i att åtminstone betala för tiden det tar för honom att traska ut, byta lampan och traska in igen. Nio minuter är verkligen INGENTING i sammanhanget. Tror ni verkligen han gör sex sådana byten på en timme, inkluderat då att gå ut till bilen och tillbaka? En ren förlustaffär för arbetsgivaren tror jag.

Tycker man nu ändå att det är ocker och överdebitering så skulle jag vilja höra hur man tänker kring timdebiteringen. Mek A utför servicejobb hela dagarna och kan debitera sina 8 h/dag. Mek B får byta glödlampor och torkarblad åt folk som vill ha det gjort gratis. Båda kostar lika mycket i lön. Vem tror ni drar in pengar för arbetsgivaren, och vem är en kostnad?

Vi kanske ska ha ett par killar på varje mack som tankar och kollar oljan också? Gratis förstås, utan höjt bensinpris.

Nä, fan. Antingen gör man jobbet själv, eller så anlitar man någon. Anlitar man, så betalar man.
Användarvisningsbild
av Scania
Tiden är lika dyrbar för en verkstad oavsett svårigheten i arbetet som utförs. Nio minuter för att byta glödlampa är inte särskilt lång tid om man räknar in alla momenten som måste utföras:
!. Lyssna på kundens problem.
2. Rekvirera ut en glödlampa från lagret (gå fram och tillbaka).
3. Hämta kundens bil utanför och köra in den.
4. Montera ur den gamla lampan och i med en ny.
5. Kasta den gamla lampan
6. Köra ut kundens bil igen.
7. Skriva arbetsorder i datorn och skriva ut.

Om alla sådana småjobb vore gratis skulle säkerligen skulle säkert väldigt många inte ens besvära sig med att försöka fixa själva och verkstaden skulle få mer arbete men mindre betalt per tidsenhet. Timpriset för övriga (större) jobb skulle öka...
av Busterina
KKR skrev:
Busterina skrev:Ja, min vanliga volvoverkstad brukar byta gratis. När jag tidigare bytt på annan verkstad så har de haft en fast kostnad, inte räknat minuter.. så ja, jag är förvånad.

Har inget emot att betala några tior för att byta en lampa, men detta var höjden iaf. Har aldrig varit med om att man räknat minuterna för ett lampbyte. På volvo så brukar de hjälpa till med småpysslor och är väldigt trevliga och tillmötesgående så att man åker därifrån med ett leende.
Om det inte var din ordinarie verkstad, kan jag kanske förstå det. Jag tror du får vara glad att de räknade minuter och inte perioder eller påbörjad halvtimme. Vad var lampkostnaden?
120 kr för lampan och 115 kr för bytet. (9 minuters jobb)
av Busterina
Scania skrev:Tiden är lika dyrbar för en verkstad oavsett svårigheten i arbetet som utförs. Nio minuter för att byta glödlampa är inte särskilt lång tid om man räknar in alla momenten som måste utföras:
!. Lyssna på kundens problem.
2. Rekvirera ut en glödlampa från lagret (gå fram och tillbaka).
3. Hämta kundens bil utanför och köra in den.
4. Montera ur den gamla lampan och i med en ny.
5. Kasta den gamla lampan
6. Köra ut kundens bil igen.
7. Skriva arbetsorder i datorn och skriva ut.

Om alla sådana småjobb vore gratis skulle säkerligen skulle säkert väldigt många inte ens besvära sig med att försöka fixa själva och verkstaden skulle få mer arbete men mindre betalt per tidsenhet. Timpriset för övriga (större) jobb skulle öka...

1. Lyssnade på problemet, det gjorde han genom att kundmottagaren skrek genom verkstaden.
2. Lampan fanns bredvid.
3. Jag körde in den.
4. Ok
5. Ok.
6. Ok
7. Det gjorde mottagaren. Som även hade översikt och även klockade.

De jag har bytt hos förut har jag aldrig behövt köra in på verkstad för.. De har tagit med sig lampa ut och fixat på stört.
På märkesverkstaden är de otroligt serviceminded. (teknikerna iaf) Mycket trevliga och bra bemötande, de förklarar allt för en trögis som jag, utan att klocka.
av Tartryffel
Busterina skrev:
KKR skrev:
Busterina skrev:Ja, min vanliga volvoverkstad brukar byta gratis. När jag tidigare bytt på annan verkstad så har de haft en fast kostnad, inte räknat minuter.. så ja, jag är förvånad.

Har inget emot att betala några tior för att byta en lampa, men detta var höjden iaf. Har aldrig varit med om att man räknat minuterna för ett lampbyte. På volvo så brukar de hjälpa till med småpysslor och är väldigt trevliga och tillmötesgående så att man åker därifrån med ett leende.
Om det inte var din ordinarie verkstad, kan jag kanske förstå det. Jag tror du får vara glad att de räknade minuter och inte perioder eller påbörjad halvtimme. Vad var lampkostnaden?
120 kr för lampan och 115 kr för bytet. (9 minuters jobb)
Högst rimligt.
av Busterina
torbjorn_75 skrev:
mackan_ skrev:Hur mycket kostade glödlampan av de där 235 kronorna? Vilken lampa var det?

Och ja, allting kostar, men det ska ju också vara rimligt... Hoppas verkligen inte det var en volvo-verkstad, då jobbade de ju fan i snigelfart (9 min för att byta en lampa)

Förstår inte hur folk kan sitta här och gnälla och generalisera människor för att de tycker en sak, och ni en annan. Ni gör säkert alla dessa saker själva och har inte det problemet som andra har. Eller ni kanske tycker att 235 kr är ett bra pris? För det är det tråden handlar om, inte mjölk, inte hur det var förr, inte hur rent det ska vara för att sälja korv osv......
Ja vi gör en hel massa själv, men hur gör du själv när du ska byta en glödlampa i hemmet, gör du det själv eller ringer du en elektriker... och vad skulle det kosta...

Klart det är problem för den som måste leja enkla tjänster som andra gör själva, och det svider säkert i plånboken om man inte är miljonär. Det betyder inte att det är orimligt på något sätt.

Bilmek kanske inte ens vill byta lampa, det lär ju inte motsvara hans kompetens och utbildningsnivå, och det är antaligen mycket roligare att skruva isär och renovera motorer. Men dom gör det ändå, och vad får dom för det, gnäll om kronor och minuter...
Vill de inte byta lampa, så respekterar jag det naturligtvis och åker vidare.. Och detta var ingen märkesverkstad egentligen, men har det som specialitet med andra märken.

Att jämföra en glödlampa på en bil och i hemmet är väl lite dumt.. Men det är klart, man kan ju ta ner lampan från taket och sedan får de byta glödlampan i lampaffären! :lol:
av Busterina
KKR skrev:
mackan_ skrev:Hur mycket kostade glödlampan av de där 235 kronorna? Vilken lampa var det?

Och ja, allting kostar, men det ska ju också vara rimligt... Hoppas verkligen inte det var en volvo-verkstad, då jobbade de ju fan i snigelfart (9 min för att byta en lampa)

Förstår inte hur folk kan sitta här och gnälla och generalisera människor för att de tycker en sak, och ni en annan. Ni gör säkert alla dessa saker själva och har inte det problemet som andra har. Eller ni kanske tycker att 235 kr är ett bra pris? För det är det tråden handlar om, inte mjölk, inte hur det var förr, inte hur rent det ska vara för att sälja korv osv......
Jag förstår dig inte. Skall de anställda jobba gratis. Och lampkostnaden har stor betydelse om man vill ha reda på om arbetskostnaden är rimlig. Och 9 min är kanske det minsta de debiterar. Sen framgår det inte heller om det är den verkstad TS är kund hos. Om det är en bil som är inlämnad där med jämna mellanrum, eller en som kommer in för bara det aktuella lampbytet.
Nej, kundmottagaren tog tid på sitt armbandsur.. så det var ingen minidebitering. Jag är kund hos den verkstaden och har gjort större jobb där.
av Busterina
Tartryffel skrev:21 inlägg i tråden nu och 90 % snömos :)

Man kan tycka vad man vill om vad en hantverkare eller mekaniker debiterar. Men lämnar man bort ett arbete är det väl självklart att man gör upp om priset? "Jaså, jag trodde det var gratis" är väldigt naivt.

Att många verkstäder sedan är schysta nog att göra såna här mindre jobb gratis i samband med andra jobb är förstås dels för att de är människor själva, dels för att det skapar goodwill för just deras verkstad. Men att köpa en lampa för några tior och tro att bytet ingår... Som sagt, naivt.

Tänk också på att verkstadsdebiteringen inkluderar tiden för meken att gå ut och hämta bilen, köra in den, utföra arbetet och köra ut den på parkeringen igen. Ska lampan bytas ute på parkeringen (vilket meken verkligen inte måste ställa upp på) så får man finna sig i att åtminstone betala för tiden det tar för honom att traska ut, byta lampan och traska in igen. Nio minuter är verkligen INGENTING i sammanhanget. Tror ni verkligen han gör sex sådana byten på en timme, inkluderat då att gå ut till bilen och tillbaka? En ren förlustaffär för arbetsgivaren tror jag.

Tycker man nu ändå att det är ocker och överdebitering så skulle jag vilja höra hur man tänker kring timdebiteringen. Mek A utför servicejobb hela dagarna och kan debitera sina 8 h/dag. Mek B får byta glödlampor och torkarblad åt folk som vill ha det gjort gratis. Båda kostar lika mycket i lön. Vem tror ni drar in pengar för arbetsgivaren, och vem är en kostnad?

Vi kanske ska ha ett par killar på varje mack som tankar och kollar oljan också? Gratis förstås, utan höjt bensinpris.

Nä, fan. Antingen gör man jobbet själv, eller så anlitar man någon. Anlitar man, så betalar man.
Nej du, jag trodde verkligen inte att det skulle vara gratis bara för att jag fått det gratis vid andra verkstäder. Men hälften av 115 kr hade varit lagom iaf!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]