Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har problem med min 940! B 234 f.-91. Sista turen jag var ute på fanns inga symptom på problem och idag när jag skulle ha den märkte jag att den gick väldigt lågt på tomgång och när jag skulle gasa svarade den knappt på gasen. Höll jag jämn gas så vandrade varvtalet upp och ner precis som jag pumpade på gasen och gick inte upp mer än till c:a 2000 varv och efter det kom en " förgasarsmäll"... Felkoder jag fick fram var från luftmasse mätaren samt tomgångsmotor, men det är ju inget man byter innan jag vet mer, känns det som... Finns det nån med erfarenhet om detta?? Tack på förhand :?: :?: :!:
( Felkoder jag fick fram var från 2:ans uttag följande: 1-2-1 och 2-2-3. 6:ans uttag inga felkoder...men dessa kan ju vara från förr, då jag nu har nollställt och startat igen, och efter det så verkar inte koderna komma tillbaks)
Har nu även testat att koppla bort luftmassemätaren medan motorn gick, då gick den ännu sämre och lambdasond lampan tändes. Har även plockat bort tomgångsmotorn och rengjort samt smort upp den, ingen förändring... Kontrollerat slangar och kablar samt sprayat kontakter till alla givare jag hittat, kollat jordpunkter, samt kopplat bort tändmodulen då startade den ju inte alls...
En sak jag reagerade på var att när jag kopplade bort spjäll-kontakten hände ingenting, men det kanske det inte gör direkt? Mätte upp den och jag fick ju något värde innan jag rörde den och när jag vred på den försvann värdet (ohm). Så den är ju inte helt död i alla fall.
Motorn går normalt på tomgång när den blivit varm men så fort jag rör gasen så vill han inte vara med mer, den går upp och ner som tidigare oavsett temperatur.
Senast redigerad av 3 sture06, redigerad totalt 0 gång.
av DDD
Hej!

Välkommen till forumet.

Har ändrat rubriken. Detta för att du lätta ska kunna få svar i tråden.

Det låter inte helt orimligt att det är fel på just LMM men det kan även vara något annat och även fel på LMM i kombination med något annat.

Presentera gärna vilka felkoder då får genom att skriva ut dessa i tråden.
Vad har du mer felsökt på bilen?

MVH

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]