Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det sägs ju att man skall byta bromsoljan regelbundet men själv har jag aldrig nånsin gjort det på någon av mina bilar. :oops:

Så jag tänkte att det kanske kunde vara dags att prova ett bromsoljebyte på min V70 men då kommer givetvis frågan, hur gör man??

Är det bara att lossa ett rör nånstans eller någon luftnippel och sedan pumpa ut så mycket olja som möjligt med bromspedalen eller? Får man ut all olja på det viset?

Kanske finns bättre/enklare sätt?
Öppna locket på bromsvätskebehållaren. Sug ur den gamla bromsvätskan och fyll på med ny fräsch bromsvätska.

Lokalisera luftningsnippeln på bromsoket. Kolla så att alla nipplar går att öppna! De kan ha rostat fast nämnligen..
Om du råkar dra av en luftnippel, byt bromsok.
Börja vid bakdäcken. (det som är längst ifrån huvubromscylindern, och stega sen närmare huvudcylindern)
Akta så det inte kommer bromsvätska på billacken!
Be någon pumpa på bromspedalen så att det bygger upp tryck i bromssystemet (motor avstängd). Sen släpper du ut bromsvätska ur luftningsnippeln. Skruvar igen nippeln, någon pumpar upp tryck med bromspedalen, du öppnar luftningsnippeln och släpper ut vätska. Gör detta några gånger och håll koll på bromsvätskenivån i behållaren! Det får inte bli tomt. Du ser skillnad på den gamla och nya bromsvätskan. Sen går du vidare till nästa hjul och gör samma procedur där.
Kan rekommendera Mekonomens bromsluftningsverktyg art.42-71340
Då gör du jobbet själv och kan låta oljan rinna igenom tills du ser att ny oljan passerat hela
systemet. Du undviker dessutom att skrapa loss ev rostflagor i huvudbromscylindern vilket kan ske när din medhjälpare trampar på bromspedalen och låter den sjunka i botten och kolven får arbeta på ställen i bromscylindern där den normalt aldrig befinner sig. I synnerhet om oljan aldrig byts på din bil.

På 850:an lossar man en torx på undersidan av bromsvätskebehållaren och lyfter den rakt upp från cylindern. På så sätt kan man tömma den helt och fylla på med färsk olja.
Det största bekymret är väl att lossa nipplarna om dom suttit länge. Använd en hylsa eller ringnyckel när du ska lossa dom, inte öppen nyckel eller skiftnyckel, då rundar du garanterat nippeln. Biltema har en kyl/rostspray som ska vara effektiv.
Om du drar en luftningsnippel rund så kan du, om du har en svets, svetsa fast en mutter på nippeln och på så sätt få bort den. Fick göra det på alla fyra oken när jag skulle renovera dem, men alla gick att återanvända.
Ta för vana att byta bromsvätskan en gång om året så sätter sig inte nipplarna. Är väldigt billigt om man gör det själv ca 100kr för en liter. Beträffande verktyg finns det en smidig modell som suger ut vätskan i stället. Pumpar man med pedalen rekomenderas att lägga något under pedalen så den inte går "hela vägen ner", på en gammal bil kan det skada packningarna i huvudcylindern.
jilldris skrev:Det står inte på mekonomens hemsida till vilka bilar deras avluftare passar, kan väl inte vara samma lock till alla bilar? Men den passar iaf till gamla V70?
Väldigt många (europeiska) bilar har samma lock som Volvo. Många olika biltillverkare, men bromsarna kommer oftast från Ate eller Girling...
slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]