Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Vad f*n har mitt skattebetalande med detta att göra?! :x

Jag har inte sett dessa tester som det talas om. Därför måste jag gå på mina egna erfarenheter och mitt logiska tänkande.

Jag har inte på något ställe talat om för någon annan vad som är rätt eller fel, utan endast förklarat hur jag tänker och gör. Däremot är det många andra här som talar om för mig att jag har fel och hänvisar till dessa tester...fine, följ testerna ni så följer jag mitt logiska tänkande så får vi se vem som klarar sig längst utan att smälla och vem som har bäst däcks-ekonomi...

Så länge inte någon kan bemöta mina tankesätt i tidigare inlägg på ett bättre sätt än bara "du vill inte att bakänden ska kasta ut" så kör jag vidare med bästa däcken fram, förvissad om att jag klarar att häva överstyrning så länge jag har bra grepp i framhjulen...
Användarvisningsbild
av hakank
Summasumarum hittils (tråden, kollegor och vänners och mina åsikter);

För däck med mest mönster bak:

A) För att inte bakvagnen skall släppa och få bilen i en okontrollerad sladd vid hastig
undanmanöver. (Dock har har jag inte sett förklaring för varför backdäcken skulle vara mer benägna att släppa pga minre mönsterdjup)

B) Tester säger att det är bättre med mönstret bak. (Vore intressant att få tillgång
till test via webben. Finns det sådana?)

C)?

För däck med mest mönster fram:

A) Mönstrets enda uppgift är att tränga undan vatten för att undvika vattenplaning. (Vid torr vägbana har sk. slicks bättre grepp. jmf. banracing) Om det är likadana däck köpta samtidigt så har gummit samma ålder och samma grepp vid
torr vägbana. Efersom däcken fram är de däck som tränger undan 80%? (siffran här är
något osäker) av vattnet så borde de därför sitta fram för att förebygga eventuell
vattenplaning som leder fram till sladd.

B) 70%-75% av bromskraften överförs till framdäcken.

C) Vid kraftig undanmanöver borde däcken som har bäst mönster sitta fram för att
behålla styrförmågan för att ta sig ur situationen

D)?

Fordonsspecifika parametrar.

A) Moderna bilar har antisladd. Om då mönstrens huvudsakliga uppgift är att tränga
undan vatten borde de sitta fram för att undvika vattenplaning och bilens
antisladdsystem ser till att man inte får sladd vid krafitig undanmanöver.

B) Kraftigt understyrda bilar (som S60), Går det att få bakhjulssladd? Jag har inte
lyckats med min med mer att jag drar i handbromsen. Tilläggas skall dock att jag
sluppit kraftig undanmanöver i hög fart.

C) Om det bara skiljer nån till ett par millimeter i början av säsongen så är det
förmodligen mer mönster på backdäcken i slutet av säsongen.

D)?

/Håkan
hakank skrev:
B) Tester säger att det är bättre med mönstret bak. (Vore intressant att få tillgång
till test via webben. Finns det sådana?)
Senaste Råd & Rön (Konsumentverkets tidning) som bekräftar att man skall ha de bättre däcken bak, men att antisladd kompenserar till en viss del.
Användarvisningsbild
av hakank
Menar du:

" Pussla inte med däcken!

Undvik att kombinera gamla bildäck med nya.

Du kan få problem med bromsarna och risken för sladd kan öka, visar Råd & Röns test."

?

(Har tyvärr ingen inloggning där)

/Håkan
Jag har kollat testet nu. Råd & Rön 3/2010 (finns på närmaste bibliotek).

Jag får ge viss upprättelse till Fred.

R & R testet har två delar, ett med 1-1.5mm skillnad mellan däcken, ett med 2-3 mm skillnad mellan däcken.

Med 1-1.5. är det i princip ingen skillnad OM man kör med Antisladd. Det är rent av så att MED antisladd får man bättre resultat totalt sett med de sämre däcken bak, eftersom dåliga fram ger större känslighet för vanlig hastighetsberoende vattenplaning.

Med 2-3 mm skillnad är det fr.a. förflyttning i sidled (filbyte) och subjektiv upplevelse som blir riktigt dåligt med dåliga däck bak. Däremot är sämre bak/bättre fram mer säkert mot vanlig vattenplaning.

Rent generellt så kommer jag med detta test som bakgrund sätta mina sämre däck bak, eftersom det är värre att köra blandat nya / gamla än att blanda fram och bak.

Som sagt, kolla gärna testet själva på sidan 38 Råd & Rön 3/2010.

Edit:
(Jag såg inte avozettas post när jag skrev detta)
Användarvisningsbild
av hakank
"Med 2-3 mm skillnad är det fr.a. förflyttning i sidled (filbyte) och subjektiv upplevelse som blir riktigt dåligt med dåliga däck bak."

Är det på torr vägbana?

/Håkan
hakank skrev:"Med 2-3 mm skillnad är det fr.a. förflyttning i sidled (filbyte) och subjektiv upplevelse som blir riktigt dåligt med dåliga däck bak."

Är det på torr vägbana?

/Håkan
Nej, fem av sex alternativ gäller våt bana. Vid "bromsning torr vägbana" blir det sämre med dåliga fram, bättre med dåliga däck bak...

Det egentliga budskapet med testet är att man skall undika för stor skillnad fram / bak och därför inte t.ex. köpa två nya istället för fyra nya.

Det värsta med dåliga fram är bromsträckan på våt bana, inte vattenplaning.

Allt detta gäller för 2-3mm skillnad, fram/bak.
Användarvisningsbild
av greeeken
camaro69 skrev:
Fred skrev:Jag har inga vetenskapliga belägg för hur jag gör utan jag går på mitt logiska tänkande
/Fred
Jag vill inte vara oförskämd eller tyken.
Men ditt logiska tänkande är inte helt korrekt. :wink:

Men fortsätt använda ditt logiska tänkande. Om du struntar i att betala skatt så får du mer kvar i plånboken.
Men ändå är du förhoppningvis laglydig, och gör det rätta och betalar din skatt.

Men som självutnämnd "logisk tänkare", så gör du tvärs emot vad alla tester visar att bästa däcken bak.
Det är ju inte alltid allt händer rakt fram. Man kan ju hamna i en situation där det måste göras en hastig undanmanöver. I samband med denna, så vill vill man inte att bakändan kommer farande och kör om en själv.

Logiskt tänkande Fred. :wink:
Det var väll lite onödigt sagt. Som du skriver så verkar man vara någon som bryter mot lagen om man har bästa däcken fram.
JAg tycker Freds logik är perfekt i detta sammanhang
Användarvisningsbild
av camaro69
Lugna dig greeken.

Jag invände bara mot Fred s k logiska tänkande. Den enda lag man bryter emot är naturlagarna. :wink:

Men det är underbart att denna fråga kan väcka sådant rabalder. Var och en gör som den vill. Man får ju hoppas att man slipper möta någon med "bredkvast" som har bästa däcken fram.

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]