Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Biltemas oljor är så billiga så jag tycker inte det finns nån anledning att inte välja den bästa, dvs 5-50.
av Geiger
js1 skrev:Biltemas oljor är så billiga så jag tycker inte det finns nån anledning att inte välja den bästa, dvs 5-50.
Ha i baktanke att en olja med så brett viskositetsspann innehåller mycket av det additiv som just gör den så multiviskös, och att den inte är lämpad att köra längre intervaller på. Detta additiv kan då brytas ner och då brister oljefilmen = inte bra.

Sen är det helt overkill att köra på en olja med så hög viskositet i en relativt effektsvag motor, som förmodligen inte heller komer att utsättas för extrema körförhållanden.
av Arnold
Geiger skrev:Helsyntet är ALLTID det bästa valet.
Nu är det så att jag ska ut på en resa och jag hinner inte göra ett oljebyte. Så jag tänkte toppa med ny olja. Jag har halvsyntetisk eller nu. Kan jag då toppa med helsyntetisk olja? Eller måste jag ta den halvsyntetiska eller delsyntetiska som Biltema kallar den.
av micke5721
Hej,

Vill berätta en sak som jag upplevt, om det jag upplevt beror på Biltemas produkter eller inte är jag inte helt säker på. Men jag kommer inte köra med Biltemas produkter i min nyligt införsklaffade s80 i alla fall, för jag blev lite skraj efter det som hände.

Jag har kört med Biltemas oljefilter och deras delsyntet 10w40 på 3 bilar under loppet av 4 år. Den senaste bilen som servats med Biltemas grejer är en 850 -93. Haft den i två år. Tidgare ägare köpte Castrols dyrolja och Mekonomens filter. Jag tyckte det var för dyrt så jag köpte Biltemas filter och olja eftersom att jag inte haft några problem med deras grejer tidgare. Nu i vintras så trycktes det ut ~0,5 liter olja ur oljepåfyllningslocket vid ett tillfälle (locket var stängt). Efter detta har jag haft missljud ur motorn. Motorn har låtit så illa att man lätt kunnat tro att den kommer att skära vilken sekund som helst, men den har bara gått och gått trots missljudet.

I helgen fick jag lite ork och tänkte att jag måste prova nått. Eftersom att jag hade ett nytt oljefilter och en mer än halvfull 10 liters dunk liggandes med biltemas 10w40 provade jag med att byta olja och filter. Resultatet är att motorn låter som den ska. Jag misstänkter att det var filtret som hade slaggat igen på något mystiskt sätt och därför lät väldigt illa.

Det lite lustiga är att de bilar jag äger har ganska fina försutsättnignar så jag kan inte fatta att det blev som det blev. Jag byter ju olja och filter var 800:e mil instället för var 1500:e mil. Jag pendlar till jobbet och kör därför ~10 mil per dag = inte många kalstarter mella oljebytena direkt. Jag tävlar inte heller ute i trafiken utan kör faktiskt ganska lugnt, så jag belastar knappast motorn speciellt hårt. Eftersom att felet löstes genom att byta filter så har jag två tänkbara slutsatser:
1 Undermålig/ojämn kvalitet på Biltemas filter.
2 Biltemas oljor kan orsaka att filtren sätter igen pga att det är dålig olja helt enkelt.

Oavsett vad som var orsaken så kommer den nya bilen att få dyr Mobil 1 helsyntetsolja och Volvos filter, och jag tänker berätta min historia till alla jag träffar och sedan får de dra sin egna slutsatser.

VH Micke
av Geiger
Om den tryckte ur sig olja vid oljelocket så berodde det nog snarare på igensatt vevhusventilation, än oljefiltret.
Har du kollat upp din vevhusventilation/oljefällan?
Användarvisningsbild
av js1
Geiger skrev:Ha i baktanke att en olja med så brett viskositetsspann innehåller mycket av det additiv som just gör den så multiviskös, och att den inte är lämpad att köra längre intervaller på. Detta additiv kan då brytas ner och då brister oljefilmen = inte bra.

Sen är det helt overkill att köra på en olja med så hög viskositet i en relativt effektsvag motor, som förmodligen inte heller komer att utsättas för extrema körförhållanden.
Intressant? Jag har alltid inbillat mig att ju dyrare desto bättre. Jag byter var 1000:e mil. Under den tiden borde väl oljan hålla?
Är det inte också så att en 5-50 är "tjockare" vid driftstemp än en 5-40, alltså borde den minska risken för läckage eller är jag ute och cyklar?
av *pettson*
micke5721 skrev:Hej,

Vill berätta en sak som jag upplevt, om det jag upplevt beror på Biltemas produkter eller inte är jag inte helt säker på. Men jag kommer inte köra med Biltemas produkter i min nyligt införsklaffade s80 i alla fall, för jag blev lite skraj efter det som hände.

Jag har kört med Biltemas oljefilter och deras delsyntet 10w40 på 3 bilar under loppet av 4 år. Den senaste bilen som servats med Biltemas grejer är en 850 -93. Haft den i två år. Tidgare ägare köpte Castrols dyrolja och Mekonomens filter. Jag tyckte det var för dyrt så jag köpte Biltemas filter och olja eftersom att jag inte haft några problem med deras grejer tidgare. Nu i vintras så trycktes det ut ~0,5 liter olja ur oljepåfyllningslocket vid ett tillfälle (locket var stängt). Efter detta har jag haft missljud ur motorn. Motorn har låtit så illa att man lätt kunnat tro att den kommer att skära vilken sekund som helst, men den har bara gått och gått trots missljudet.

I helgen fick jag lite ork och tänkte att jag måste prova nått. Eftersom att jag hade ett nytt oljefilter och en mer än halvfull 10 liters dunk liggandes med biltemas 10w40 provade jag med att byta olja och filter. Resultatet är att motorn låter som den ska. Jag misstänkter att det var filtret som hade slaggat igen på något mystiskt sätt och därför lät väldigt illa.

Det lite lustiga är att de bilar jag äger har ganska fina försutsättnignar så jag kan inte fatta att det blev som det blev. Jag byter ju olja och filter var 800:e mil instället för var 1500:e mil. Jag pendlar till jobbet och kör därför ~10 mil per dag = inte många kalstarter mella oljebytena direkt. Jag tävlar inte heller ute i trafiken utan kör faktiskt ganska lugnt, så jag belastar knappast motorn speciellt hårt. Eftersom att felet löstes genom att byta filter så har jag två tänkbara slutsatser:
1 Undermålig/ojämn kvalitet på Biltemas filter.
2 Biltemas oljor kan orsaka att filtren sätter igen pga att det är dålig olja helt enkelt.

Oavsett vad som var orsaken så kommer den nya bilen att få dyr Mobil 1 helsyntetsolja och Volvos filter, och jag tänker berätta min historia till alla jag träffar och sedan får de dra sin egna slutsatser.

VH Micke
du får berätta din historia som du upplevt den hur mycket du vill.. bara du kommer ihåg följande när du berättar vidare.. för det är såhär skrönor startar. Okunskap...

1/ oljetryck eller avsaknad av detsamma eller oavsett vilket märke du nånsin åker på har inget som helst med ditt oljepåfyllningslock att göra, oljan återfinns i kanalerna som är limtätade. Den lilla olja som återfinns under locket är returolja som är trycklös. Nåt som däremot har med locket att göra..:din vevhusventilation samt packningens kondition. Inget av det påverkas av oljetyp eller fabrikat. Ingen nämnd ingen glömd.
2/ oljud i motorn för att oljefilter är igensatt eller annat är bara ett bevis på man inte vet hur motorn är konstruerad. Du har en överströmningsventil som öppnar och sköter cirkulationen klanderfritt. Det gör den VARJE DAG ALLA FABRIKAT O ALLA OLJOR tills oljetempen är såpass hög att den anses ha driftstemperatur, först då trycks den igenom filtret. Sen hålls oljetrycket på ett visst värde och resten passerar genom överströmningsventilen. Återigen.. har inget med fabrikat att göra eller ens med oljetypen att göra i sej.

I övrigt..
Filtren har testats i en lite äldre test. Och där spöar den en del dyrare märken. Tillförlitligheten för testet vet jag inte det är finskt dock. Dom är säkert inte bäst på marknaden. Men dom är också certifierade som reservdel och då ska dom heller inte vara skadliga. Men visst kan det finnas fabrikationsfel?
Oljorna i sej är testade och certifierade för sina klassningar, det är tufft att ens bli klassad. Det behövs inga mera ord om detta. Vet du inte vad detta innebär så är det tillräckligt.

så som sagt för skrönan vidare och glöm inte att ta med omkringinfon.
Apropå... Eftersom pris visar kvalitet enligt alla gängse normer (vilket givetvis är skitsnack).. Jag ger 29.60kr/ inkl moms/ liter för mobil1 0W30. Det betyder i dom flestas tanke att jag gör ett bättre val om jag köper TAPP motorolja på ica för 59.90 litern... Är tapp motorolja månne dubbelt så bra?
av micke5721
Hej,

Jag måste börja med att tacka dig pettson för dina fina guider m.m. de har hjälp mig fler än en gång!
Följande du skrev fick mig att komma på en sak :D .
*pettson* skrev:
micke5721 skrev: Du har en överströmningsventil som öppnar och sköter cirkulationen klanderfritt. Det gör den VARJE DAG ALLA FABRIKAT O ALLA OLJOR tills oljetempen är såpass hög att den anses ha driftstemperatur, först då trycks den igenom filtret. Sen hålls oljetrycket på ett visst värde och resten passerar genom överströmningsventilen.
Då motorn var kall lät den inte illa, det var då den blivit varm som det lät illa. Så om jag förstått det du skrivit rätt så var det inte förrän då oljan passerade filtret som det lät illa, så då handlar det alltså om ett filter som inte fungerar som det ska av en eller annan anledning.

En sak som kan vara bra att veta gällande själva incidenten är att det var rätt så kallt då själva incidenten med oljesprutet inträffade, runt 25 minus och ingen motorvärmare. Något som frusit kanske, jag vet inte ens om det är teoretiskt möjligt?!

Jag har inte fått några indikationer på att vevhusventilationen varit täppt. De vanliga tipsen att lyfta på oljelocket och/eller ta bort oljstickan under drift för att se om det ryker ger mig ingen anledning att tro att vevhusventilationen är tilltäppt då det varken ryker eller sprutar olja.

VH Micke
Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]