PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av vedboden
Hejsan!

Handbromsen på min volvo 142 -73 har slutat att fungera, höger bak fungerar den lite lite, men på vänster sidan inget alls.
Det känns som om den borde funka när man drar i den, det tar emot och det klassiska handbroms ljudet är där :)

Jag är ingen mekare och så men jag pallade upp bilen och tittade bakom däcken bak och på båda sidorna så ser man att vajjerna spänner sig. Men inte tillräckligt, va det verkar?

Hur bör jag gå tillväga här? Naturligtsvis är det mesta ganska rostigt därbak och att plocka bort oken osv blir nog inte så lätt antar jag med rostiga skruvar som sitter idiothårt osv.

Finns det nån guide eller liknade på hur och vilka skruvar osv man ska skruva på?

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Ståhl
hmmm
om jag inte minns fel så går det att justera handbromsklotsarna genom ett hål i skivan.
vet inte vilket år dom tog bort det, men var så på min 142-69 iaf.

Kan ju vara så att du behöver justera ut dom lite bara, i värsta fall är dom slut.
av Amarace
Mán inte bara kan justera bromsarna genom hålet i bromsskivan, man SKA justera handbromsen där.

Släpp spänningen på handbromsvajern (1/2" nyckel) och justera sedan varje hjul för sig, justera tills det tar emot o släpp tillbaka liiite, efter det justerar du handbromsvajern så du får lämpligt spel på handbromsspaken.

Men bäst är att även ta loss bromsskivan och kolla skicket samt smörja mekanismen.
av vedboden
tackar jätte mycket för svaren, jag va iväg en vecka så det har inte blitt nåt gjort. Ska smörja 5-56 och värma lite på bultarna så får vi se om dom släpper.
Hela broms makkapären verkar vara rätt rostig å illa åtgången på båda sidor back så det kanske är lika bra att göra hel renovering med OK, backar, skivor?

Nån bra sida som säljer veteran saker billigt?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]