Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha
"Modellår 2010 är slutsåld och Bygg din Volvo kommer tyvärr inte att vara uppdaterad med modellår 2011 förrän tidigast i slutet av vecka 15. Detta innebär att det inte längre går att bygga och beställa en ny Volvo av modellår 2010 från fabrik, och att priser och specifikationer inte är korrekta i Bygg Din Volvo fram tills dess. Vi har ändå valt att låta konfiguratorn vara öppen så att våra besökare kan ha möjligheten att "laborera" mellan olika modeller och tillval, men konfigurationerna blir inte helt tillförlitliga. Om ni skapar en bil och skickar en offertförfrågan till en återförsäljare, rekommenderar vi att ni kontaktar denne via telefon eller e-mail för att diskutera vidare avseende om denne möjligen har en liknande bil av modellår 2010 i lager, eller om det är modellår 2011 som gäller, alternativt vänta tills uppdateringen av modellår 2011 är klar på vår hemsida då ni kan skapa en korrekt konfiguration igen.

Med vänliga hälsningar

Marknadskommunikationsavdelningen
Volvo Personbilar Sverige"

Så ett stort grattis till oss som hade förmånen att kunna köpa och få köra den (förmodligen samlarvärde :D ) enligt mig bästa motorn från Volvo hittills 2.4D 175hk !! :-)-)

P.S Ja jag har kört dom flesta inkl. D5:an, min bedömning är viktat efter: kraft, förbrukning, uppträdande, ljud, känsla och pris.

// Jiha
Senast redigerad av 1 jiha, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jaha, då var det samma visa igen, man har ägt sin nya bil i tre och en halv månad och vips så ser volvo till att den har blivit ett år gammalt.
av Amli
mik3 skrev:Jag förmodar att du var ironisk när du skrev "samlarvärde" då det aldrig kommer samlas på volvosar ;)
Det skulle i så fall vara om den är i nyskick även år 2050.
Användarvisningsbild
av jiha
Samlarväde ja....

Det är ganska roligt att fundera runt, man relaterar ju automatiskt med bilar sålda i få exemplar från små/okända tillverkare. Faktum är att det är i många fall tvärtom, -bilar som sålts i så många ex att ingen bryr sig.

Har som exempel en fin merca 190 från 1986 i garaget som endast gått 7k mil denna bil har sålts i hiskeligt många ex. och den är helt orginal utan någon extra utrustning. tydligen börjar den redan efter 25 år bli svår att hitta i okskruvade ex.

Bild
//
Användarvisningsbild
av Guligan
Det var en fin MB. Självklart är även vanliga Volvos samlarämnen om skicket är rätt.
av Bitez
jiha skrev:....(förmodligen samlarvärde :D ) enligt mig bästa motorn från Volvo hittills 2.4D 175hk !! :-)-)

P.S Ja jag har kört dom flesta inkl. D5:an, min bedömning är viktat efter: kraft, förbrukning, uppträdande, ljud, känsla och pris.

// Jiha

Vi var inne hos bilia i veckan då en vän var intresserad av en ny V70, det gick ju o beställa 2011 med 2.4d 175hk...

Ända skillnaden mellan 2010 och -11- var en krom dekor på insidan, mitt på mittkonsollen fram, på cd-fack jalusin, (jag uppfattade det så)

och att summum numera heter så fint som "premium..." :))))))
Användarvisningsbild
av jiha
Bitez skrev: Vi var inne hos bilia i veckan då en vän var intresserad av en ny V70, det gick ju o beställa 2011 med 2.4d 175hk...

Ända skillnaden mellan 2010 och -11- var en krom dekor på insidan, mitt på mittkonsollen fram, på cd-fack jalusin, (jag uppfattade det så)

Ok. my bad. Har bara läst här på forumet och i någon biltidning om de nya motorerna och har inte sett 2.4D 175hk bland dem. :oops:

//
av Linqid
Bitez skrev:
jiha skrev:....(förmodligen samlarvärde :D ) enligt mig bästa motorn från Volvo hittills 2.4D 175hk !! :-)-)

// Jiha

Vi var inne hos bilia i veckan då en vän var intresserad av en ny V70, det gick ju o beställa 2011 med 2.4d 175hk...

Fast 2.4D 175 skulle ju bytas ut mot nya 2,0-liters D3 (5-cyl, 163hk) enligt vad man kunnat läsa sig till på forumet? Säker på att det inte var den handlaren menade?

Så Summum heter Premium i alla avseenden nu? Enligt en annan tråd var det ju något kampanjerbjudande , typ Business, där Premium var högsta nivån?

Säger inte att du har fel i allt, bara nyfiken... :)
av perhall
För att en bil ska få bra samlarvärde bör det vara dels en ovanlig modell, dels ovanlig spec, dels lite mil, dels superskick.

Det kommer krävas mycket mer av en vit 744GL-88 än en helt fullutrustad 760 turbo-85 för att få samlarvärde
Det verkar dessutom vara väldigt ovanligt med gamla bilar som både har kul spec, bra skick och få ägare

Så tyvärr ser 2,4D ut att inte bli en riktig samlarbil=)

Volvos MY04 började dock med proudktion vecka 9 2003, det tycker jag är väl olyckligt, då blev min 02:a från aug-02 2 år gammal efter 6 månader:(
Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]