- lör 10 apr 2010, 08:05
-)
bjornw skrev:Det är extremt svårt att göra en sån här jämförelse på ett objektivt sätt. Vi som skriver har alla subjektiva åsikter baserade på våra erfarenheter av produkterna. Hade jag åkt på 6 garantijobb de första 600 milen hade jag haft en annan syn på min bil. Samma sak är det med tidningarna, journalisterna är människor som har preferenser och gillar eller inte gillar olika saker. Vad som är bäst för en är inte bäst för en annan, helt enkelt.Detta kan vara det bästa inlägget på jagrullar.se
Jag tycker inte heller att det går att säga att tyskarna "lirar i en egen liga", för det beror på vem som bestämmer reglerna för hur ligorna ska delas in och där finns det ingen exakt vetenskap utan det är vi kunder som avgör. Det är iaf inte journalisterna som avgör vilka ligor som ska finnas. Vissa journalister är så partiska i sin syn på bilmärken att det inte är lönt att läsa tester de är inblandade i. Det gäller naturligtvis både tyska och svenska bilar. Konkreta, mätbara egenskaper hos bilar kan ge upphov till helt tossiga betyg i tidningarnas tester. Minns tex när när Q5 fick högre betyg för lastutrymme än XC60 i AMS. Q5 har fler VDA litrar men öppna luckan och titta in i bilarna. Försök lasta dem eller till och med mäta lite så får man en mer realistisk bild. Men Q5 skulle ju vinna testet, vilket den gjorde också. Samma sak i Aftonbladet där XC70 får 5 stjärnor i att köra medans A4 Allroad får 2. Någonstans där övergår vetenskapen till att bli en subjektiv bedömningssport och då är det helt ok för alla att vara med och tycka och tänka, det finns inget rätt eller fel. Det enda som är fel är att säga att man har rätt och andra har fel.
Sedan tycker jag inte att man kan dra ett märke över en kam, här pratar vi mest om V70II och jämför 5-serien, E-klass och A6. Om vi jämför XC60, Q5, X3 och GLK skulle utfallet bli ett annat. Skillnaderna mellan de tre tyskarna och Volvo är idag inte så konsekvent stora som vissa vill göra gällande, men inte heller obefintliga som andra vill få det till. Skillnader finns det, åt båda håll, och att förenkla och påstå att ett märke alltid är bäst är inte seriöst. Vad som är bäst för dig är kanske inte bäst för mig.