Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
bjornw skrev:Det är extremt svårt att göra en sån här jämförelse på ett objektivt sätt. Vi som skriver har alla subjektiva åsikter baserade på våra erfarenheter av produkterna. Hade jag åkt på 6 garantijobb de första 600 milen hade jag haft en annan syn på min bil. Samma sak är det med tidningarna, journalisterna är människor som har preferenser och gillar eller inte gillar olika saker. Vad som är bäst för en är inte bäst för en annan, helt enkelt.

Jag tycker inte heller att det går att säga att tyskarna "lirar i en egen liga", för det beror på vem som bestämmer reglerna för hur ligorna ska delas in och där finns det ingen exakt vetenskap utan det är vi kunder som avgör. Det är iaf inte journalisterna som avgör vilka ligor som ska finnas. Vissa journalister är så partiska i sin syn på bilmärken att det inte är lönt att läsa tester de är inblandade i. Det gäller naturligtvis både tyska och svenska bilar. Konkreta, mätbara egenskaper hos bilar kan ge upphov till helt tossiga betyg i tidningarnas tester. Minns tex när när Q5 fick högre betyg för lastutrymme än XC60 i AMS. Q5 har fler VDA litrar men öppna luckan och titta in i bilarna. Försök lasta dem eller till och med mäta lite så får man en mer realistisk bild. Men Q5 skulle ju vinna testet, vilket den gjorde också. Samma sak i Aftonbladet där XC70 får 5 stjärnor i att köra medans A4 Allroad får 2. Någonstans där övergår vetenskapen till att bli en subjektiv bedömningssport och då är det helt ok för alla att vara med och tycka och tänka, det finns inget rätt eller fel. Det enda som är fel är att säga att man har rätt och andra har fel.

Sedan tycker jag inte att man kan dra ett märke över en kam, här pratar vi mest om V70II och jämför 5-serien, E-klass och A6. Om vi jämför XC60, Q5, X3 och GLK skulle utfallet bli ett annat. Skillnaderna mellan de tre tyskarna och Volvo är idag inte så konsekvent stora som vissa vill göra gällande, men inte heller obefintliga som andra vill få det till. Skillnader finns det, åt båda håll, och att förenkla och påstå att ett märke alltid är bäst är inte seriöst. Vad som är bäst för dig är kanske inte bäst för mig.
Detta kan vara det bästa inlägget på jagrullar.se :-)-)
av Amli
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Apropå dina väl ihop skruvade bilar. Tycker du samma sak om din förra XC90 och C70? Är det olika lika solida som din S80 och XC60?
Den senaste XC90 Executive var också ruggit bra. Den förra C70in (MY06 T5, en av dom första i Sverige) var inte lika bra som 09:an som jag kör nu. Men samtidigt känns XC60in mer solid än den. Fast har inget att anmärka på egentligen.
Jag tvivlar inte på att dina bilar är toppen fina. Men personligen har jag liiite svårt att tro på dina inlägg när det kommer till Volvos kvalitéer m.m. När man läser alla dina inlägg gällande områden som denna är det som om inte ett enda fel har uppstått på alla dina Volvo bilar. Inte ens en knak, ingenting! Och då har förmodligen alla fel som någonsin hänt på en Volvo tagits upp i detta forum. Jag är ytterst tveksam...

Hur länge har du dina bilar och hur långt går dom? Jag menar om du kör 500 mil och byter 2 ggr om året kan jag förstå om det inte hinner hända något.

Kan du med handen på hjärtat påstå att du inte haft något fel på dina bilar?
bjornw skrev:Det är extremt svårt att göra en sån här jämförelse på ett objektivt sätt. Vi som skriver har alla subjektiva åsikter baserade på våra erfarenheter av produkterna. Hade jag åkt på 6 garantijobb de första 600 milen hade jag haft en annan syn på min bil. Samma sak är det med tidningarna, journalisterna är människor som har preferenser och gillar eller inte gillar olika saker. Vad som är bäst för en är inte bäst för en annan, helt enkelt.

Jag tycker inte heller att det går att säga att tyskarna "lirar i en egen liga", för det beror på vem som bestämmer reglerna för hur ligorna ska delas in och där finns det ingen exakt vetenskap utan det är vi kunder som avgör. Det är iaf inte journalisterna som avgör vilka ligor som ska finnas. Vissa journalister är så partiska i sin syn på bilmärken att det inte är lönt att läsa tester de är inblandade i. Det gäller naturligtvis både tyska och svenska bilar. Konkreta, mätbara egenskaper hos bilar kan ge upphov till helt tossiga betyg i tidningarnas tester. Minns tex när när Q5 fick högre betyg för lastutrymme än XC60 i AMS. Q5 har fler VDA litrar men öppna luckan och titta in i bilarna. Försök lasta dem eller till och med mäta lite så får man en mer realistisk bild. Men Q5 skulle ju vinna testet, vilket den gjorde också. Samma sak i Aftonbladet där XC70 får 5 stjärnor i att köra medans A4 Allroad får 2. Någonstans där övergår vetenskapen till att bli en subjektiv bedömningssport och då är det helt ok för alla att vara med och tycka och tänka, det finns inget rätt eller fel. Det enda som är fel är att säga att man har rätt och andra har fel.

Sedan tycker jag inte att man kan dra ett märke över en kam, här pratar vi mest om V70II och jämför 5-serien, E-klass och A6. Om vi jämför XC60, Q5, X3 och GLK skulle utfallet bli ett annat. Skillnaderna mellan de tre tyskarna och Volvo är idag inte så konsekvent stora som vissa vill göra gällande, men inte heller obefintliga som andra vill få det till. Skillnader finns det, åt båda håll, och att förenkla och påstå att ett märke alltid är bäst är inte seriöst. Vad som är bäst för dig är kanske inte bäst för mig.
Men nu var trådskaparens fråga "HUR PLASTIG ELLER SOLID ÄR EN V70II"

Börjar vi blanda in Audis/BMW:s 50 olika modeller eller Mercedes 200 modeller (kanske inte riktigt sant med modell antalet , men ändå) så kan man väl hitta både det ena o andra , men håller vi oss till enbart V70II så duger den inte att på samma vilkor jämföras med premium tyskarna motsvarande modeller.
Amli skrev:Jag tvivlar inte på att dina bilar är toppen fina. Men personligen har jag liiite svårt att tro på dina inlägg när det kommer till Volvos kvalitéer m.m. När man läser alla dina inlägg gällande områden som denna är det som om inte ett enda fel har uppstått på alla dina Volvo bilar. Inte ens en knak, ingenting! Och då har förmodligen alla fel som någonsin hänt på en Volvo tagits upp i detta forum. Jag är ytterst tveksam...

Hur länge har du dina bilar och hur långt går dom? Jag menar om du kör 500 mil och byter 2 ggr om året kan jag förstå om det inte hinner hända något.

Cabben ca 1200mil /2 år. "Bruksbilen" ca 3000mil /2år

S80in har haft ett fel. Backkameran immade igen inuti "kupan". Vlket gjode att den fick bytas ut. Annars har det bara varit service. C70in har varit inne på två "kampanjer", följt av återbesök men bara pga slav i verkstan. Men annars inget mer än service. Det kan knaka någon gång i taket på C70in, men jag har förståelse för det med 700 delar i bara taket, plus att alla plåtcabbar på marknaden har något knak i taket. Eftersom bilen inte går att göra 100% vridstyv.

Även om detta rör ämnet så börjar det lite ot! :wink:
av Arese
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Apropå dina väl ihop skruvade bilar. Tycker du samma sak om din förra XC90 och C70? Är det olika lika solida som din S80 och XC60?
Den senaste XC90 Executive var också ruggit bra. Den förra C70in (MY06 T5, en av dom första i Sverige) var inte lika bra som 09:an som jag kör nu. Men samtidigt känns XC60in mer solid än den. Fast har inget att anmärka på egentligen.
Jag tvivlar inte på att dina bilar är toppen fina. Men personligen har jag liiite svårt att tro på dina inlägg när det kommer till Volvos kvalitéer m.m. När man läser alla dina inlägg gällande områden som denna är det som om inte ett enda fel har uppstått på alla dina Volvo bilar. Inte ens en knak, ingenting! Och då har förmodligen alla fel som någonsin hänt på en Volvo tagits upp i detta forum. Jag är ytterst tveksam...

Hehe, ja man lär sig ganska snart på ett forum vilka man kan betrakta som mer fanatiker än andra....

Mvh
Arese
Jag vill inte höra en massa skit. Verkligheten är så som jag skriver. Jag jobbar inte på Volvo så jag skulle inte tjäna någonting på att försköna!

Jag lider med er som har en massa fel. Men jag vill INTE höra en massa skitsnack bara för att jag har fått bra bilar!
av Arese
Ja, jag har faktiskt undrat vad du jobbar med?

Skämt åsido, inte meningen att göra dig så upprörd, jag tycker att det är jättebra att du är supernöjd med alla dina Volvobilar!

Mvh
Arese
av Tobbev
Jag jobbar på Volvo, det har jag aldrig försökt dölja (eller haft anledning till).

Jag har haft ett fel på min V70, nämligen att dörrarna inte gick att låsa en gång i vintras. Detta fixades av verkstaden sedan inträffade det inte mer.

Skinnet ser ut som nytt efter 550 mil, alla dörrar och lister sitter rakt, handskfacket känns bra :roll: , bränsleförbrukningen är nära uppgiven siffra och jag är faktiskt mycket nöjd med bilen (och hade så varit även om jag inte jobbade på VCC).
Senast redigerad av 1 Tobbev, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
Det är ju fantastiskt att man får helt felfria bilar gång efter gång! Kan inte förstå att det är något att bli upprörd över. Det är ju glädjande för dig. Det är bara i min värld det låter otroligt. Men grattis!!
Även som Kalle nämner så kan dina bilar upplevas som mer gedigna än en vanlig snik tjänste bil som på sin höjd har momentum paket.

XC90_Executive, uppenbarligen har du någon koppling till Volvo. Jag tror ju knappast att någon som bara gillar märket få se och köra bilar innan release som du påstår dig göra. Det är väl därför inte så konstigt om man bara ifrågasätter hur objektiv du är i din bedömning?

Själv är jag jättenöjd med min bil och jag hade köpt en likadan om jag skulle köpa min bil idag. Men jag tycker inte att den är perfekt. Det är ingen bil. Saker händer med bilar och det är inga konstigheter. Vissa mer än andra och det är inte tabu att säga det.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!