Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan allihopa!

Jaha, jag gick och blev turbovolvoägare för ett par månader sedan efter en 10 år med vanlig 240 och 740. Bilen i fråga är en Volvo 940 96 s.2.3 21kmil (Ltt, dock sitter tryckklockan på från en FT).

Den blåryker inte, vitryker inte, tar ingen olja och inget vatten.

Nu har jag ett par frågor som den oerfarne turboägare jag är.

- Den första grejjen är att bilen går ojämt. Detta gjorde den när jag köpte den också men en bil som går lite ojämt brukar inte vara några problem att fixa. Mjaaa...Den går ojämt varesig den är kall eller varm, man laddar på eller inte, det är lite som att den tvekar - inte får ordentligt med bensin eller liknande. Den laddar fö. väldigt bra och ungefär lika mycket varje gång man gör gasen i botten. Den går även ojämt i tomgång, svajjar mellan 650 - 800 typ...

Gjorde en service där jag bytade stift (De andra stiften såg hur bra ut som helst, jämt och fint slitna - inga tecken på för lite soppa), fördelarlock, rotor, tändkablar, luftfilter, termostat - allting volvo orginal förrutom stiften som va NGK. Detta löste inte problemet.

Det läckte lite vid turbo - downpipen så att den spände jag också till, men det blev ingen skilnad (nu läcker den lite igen....får skaffa en ny klämring)

Har kört med startgas över hela motorn, ingen reaktion.

- Tog loss slangarna från turbo lmm, turbo - > IC och noterade att där fanns lite olja på botten av slang mot IC'n, verkade dock inte vara färsk utan den va väldigt väldigt kletig, är detta bra eller dåligt eller ingenting?

- Vinande. Turbon låter ingenting i vanlig stadskörning om man inte kör gasen i botten (då börjar den ju ladda), dock viner/visslar den i princip hela tiden om man kör i motorväg på 120, låter svagt men är dock rätt irriterande, ska den låta så mycket? Som sagt, slangarna vid turbon är spända rätt hårt och jag känner inget läckage. Står jag still och lyssnar på turbon låter den ingenting förräns man passerar typ 3krpm vid hastigt gaspådrag. Återigen, ingen vitrök och ingen blårök...

*suck* nu börjar mina ideér ta slut...det som oroar mig mest just nu är ju vinandet från fnurran och oljan i slangen till IC (om det inte är normalt med lite sånt) i motorvägshastighet. Nästa steg bli, trots att startgas inte gav resultat, att byta bränslefilter och packning vid insuget.

Hilfe bitte! :)
Lite vinande från turbon behöver inte vara helt galet. Du har ju ingen blårök, som du borde få ifall turbon läcker olja.
Men kolla genom att ta loss luftröret in till turbon. Känn på axeln i radiell led och längsmed axeln. Hur pass mycket det glappar.
Sådär, ursäkta den sena uppdateringen, är rätt upptagen på vardagarna och har bara tid att pula lite på helgen.

Vinandet från turbon på motorvägshastighet är 'borta', jag tog loss alla slangar från turbo och satte dit dem igen samt kontrollerade att de blev rätt spända, bytade även ut en slangklammer. Har även fixat problem med klämring mellan turbo - downpipe; kassa gängor på undre bulten.

Har nu kört ca 50 mil sedan inlägget och den har fortfarande inte dragit en droppe olja eller vatten.

Iaf. jag butade bränslefilter idag och efter det innbillar jag mig iaf att den går klockrent medans den är kall allt. tills att lambdan kopplas in (första minuten?), därefter går den ojämt igen - tomgång svajjar ca 150rpm, håller man jämn gas så att den ligger på t.ex 2000rpm känner man också att den går rätt ojämt. Skruvade av treans stift och där va elektroden lite gulaktig. Kikar man på http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html så påminner den om 22 - 23 dvs hot/lean? Tog även ett foto som ni kan kika på här: http://w3.crimsonsakura.net/material/sparkplug.jpg Bilen har gått ca 80 mil sedan jag satte i stiften.

Hmm jaha, så vad är nästa sak? Farsan har en 740 90 med samma LMM som jag har, kan det vara värt att byta? Rätt irriterande det där hackandet och det är ju inte bra öht. för motorn.
Yupp, samma nummer,

Intressant att du nämner att den får för lite soppa...lite så det känns när den hackar, och nu kom jag tänka på att det låter lite som att den spikar när man drar upp den i varv (ingenting på lågt varv, bara högre - har inte detta någonting att göra med att bränslein sprutingen bara använder lambdan upp till 3krpm, därefter går den efter förprogrammerade värden?)...inga högljudda saker men det låter ändån lite åt det hållet, tänkte köra en tank 98 oktan för att verifiera. Men, spikningstendenser kan väl hur som helst uppstå om den får för lite soppa.

Ingen skillnad på full eller tom tank, har ca 7, 8 liter kvar i tanken just nu och den rycker lika mycket som innan.

Hmm, förslag?
Alright, får testa det. En annan sak, eftersom att jag är turbo-novis. Vad gäller spikningar, hur högt låter dem? I mitt fall hör jag ingenting inne i kupén öht.

Hur är det med bränsletrycksregulatorn, någonting man borde kika på?
Volvo940föraren skrev: Hur är det med bränsletrycksregulatorn, någonting man borde kika på?
Nog ett långskott ... Men i brist på annan ide så.
Tror inte det är ett vanligt fel, men på min 940 hade dom dragit sönder gängorna i tändstiftshålen, den hade också en mycket ojämn tomgång, jag bytte topp och dom problemen försvann. Kan vara värt att titta iaf.
Alrigt, tack för infon! Jag kommer att testa den andra LMM'en, mäta upp lambdan och om inte det löser problemet, kika lite på gängorna i toppen. Får bli nästa vecka *suck* ...varför har man inte lika mycket tid för mek som för i tiden? :???:

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]