Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Tja, jag hade tänkt svarva ner alla mina skivor, men måste först ha koll på minimum tjockleken som är tillåten.
googlat som en dåre, samt ringt lite olika verkstäder som har haft öppet nu på fredags eftermiddagen, ingen har kunnat ge mig ett svar, så nu vänder jag mig till kunniga folk på forumet ist.
S40 2.0 T -98

Ha en trevlig helg!
av zkiddz
Tack igen volvo51.

Om jag nu bara fortsätter lite på ämnet för att utveckla.
Hur viktigt är det att skivan inte underskrider minimum tjockleken?
Påverkar det Okets förmåga att nypa åt?
Användarvisningsbild
av volvo51
En aning under min spelar nog inte någon roll(några tiondelar).
Blir det för mycket blir det nog sämre värmeavledning+att kolven går onödigt långt ut.
Användarvisningsbild
av eccy243
Det blir snarare bättre värmeavledning ju tunnare skivan är (=närmare till ventilationen). Men detta gör ju att skivan får större risk att spricka. Att kolven skulle gå långt ut är ingen fara om beläggen är någelunda fräscha.
Bak skulle jag nästan kunna sträcka ut hakan och säga att det inte är lika noga med skivans tjocklek.
av nalle
det är ju sant att en tunn skiva kallnar fortare men den blir även varm fortare o bromsarna tar sämmre och en tunn skiva blir lättare skev.tycker nog att bromsarna på en bil inte är någe man ska snåla på. det är nog en klen tröst att man har sparat 500 om man kör på ett barn tex.är skivorna så dåliga att dom måste svarvas ner mot mini tolerans är det nog bättre byta.MVH Mats
Användarvisningsbild
av vetten
Jag har varit med om att den ena bromsklivan bak blev så tunn att det inte gick att få ordentlig handbroms på den sidan. Det var besiktningsmannen som påpekade det för mej och jag tror han eftersom handbromsen blev helt ok efter bytet och när jag jämförde den nya med den gamla slitna så va det ganska stor skillnad på tjockleken.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]