Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsvictor
Hej!

Dottern på 3 år har i obevakat läge försökt att enligt principen "kan själv" spela cd-skivor i våran HU650 singelspelare. Tror att hon eventuellt kan ha tryckt in flera skivor... Nu står den och tuggar och meddelar CD ERROR.
Någon kunnig som vet om man kan plocka isär hela enheten för att försöka få ut skivan/skivorna och få den att funka igen?
Tänkte försöka slippa betala tusenlappar för en utbytesenhet.

mvh Lars

V70 Bi-fuel 2006
av Fred
Visst går det att plocka isär enheten, den är ju ihopsatt! :wink: Nej, men för att vara seriös, det går fint att plocka isär dessa stereor. Det är lite klurigt och det gäller att ha koll på vad man gör men det är inte speciellt svårt.

Min HU visade CD-ERROR och när jag tog ur den av en annan anledning hörde jag att något skramlade i den. Därför skruvade jag isär den för att se vad som ev. lossnat. Det visade sig att någon (troligen förra ägarens barn) tyckt att CD-inmatningen såg ut som ett väldigt lockande myntinkast så jag fick två kronors återbäring på bilens inköpspris! :D

CD-skivor är kanske lite knepigare att få ut men gör ett försök! Funkar det inte så har du ju inte förlorat något!

Mvh
/Fred
av Fred
Mitt mantra har alltid varit: "Om prylen är trasig och jag är beredd att ersätta den så kan jag lika gärna försöka laga den själv". Misslyckas jag så har jag inte förlorat något på det, tvärt om, jag har lärt mig något om prylens konstruktion och funktion! Det började när jag var en tvärhand hög och diskmaskinen pajade. Jag frågade pappa om jag fick skruva isär den för att se hur den fungerade. Givetvis gick det bra så maskinen ställdes ut på gräset bakom huset. Efter några timmar var det bara ett plåtskal, en hög med skruvar, slangar och en elmotor kvar och jag hade lärt mig hur en diskmaskin var konstruerad!

På det sättet har det fortsatt hela mitt liv, många saker har skruvats isär för att sedan slängas men väldigt mycket har också lagats och därigenom har både pengar och miljö sparats! :D

Lycka till!
/Fred
av larsvictor
Succé!!!

Tre objekt avlägsnade ur patienten. Pippi Långstrump, Lilla Sjöjungfrun och Bamse i knipa.
Det var klart mycket enklare än jag befarat även om jag var tvungen att skruva mig ända in i cd-spelaren för att kunna peta fram skivorna.

/Lars
av GalneGurra
larsvictor skrev:Succé!!!

Tre objekt avlägsnade ur patienten. Pippi Långstrump, Lilla Sjöjungfrun och Bamse i knipa.
Det var klart mycket enklare än jag befarat även om jag var tvungen att skruva mig ända in i cd-spelaren för att kunna peta fram skivorna.

/Lars
Är patienten vid liv,eller blev det begravning...
av Fred
Kul Lars, grattis! :D

Tänk vad mycket pengar du sparat, vad du har lärt dig mycket om stereon och hur stolt du kan känna dig nu! :wink:

Att du sedan inte gödde Bilia genom att lämna in den är ju en bonus!

Mvh
/Fred
av larsvictor
GalneGurra skrev:
larsvictor skrev:Succé!!!

/Lars
Är patienten vid liv,eller blev det begravning...

Medicinskt mirakel, patienten fullt frisk!
/Lars

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]