Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dal
455_webley skrev:Ett annat alternativ till att det läcker i kylaren (kolla dock detta FÖRST) är att packningen mellan momentomvandlaren och växellådan är otät, så att ATF-olja sakta läcker ut ner i sprängkåpan. Minns inte om det sitter någon lucka och om det isåfall går att se något där, när man har automat, men det går att lossa på bultarna mellan motor och sprängkåpa... ett jobb för den händige med lyft.

Rinner det ut ATF-olja där så är det idé att ta ner lådan och åtgärda snarast...

Men kontrollera kylarvätskan, alla slangar, rör och anslutningar till dessa på automatlådan. Kontrollera oljetrågspackningen, och att inte oljesticksröret är sprucket i nederkant. Leta efter oljefläckar i motorrum, på balkar under motorrum och eventuella spår efter oljeläckage på underredet. ATF-olja är normalt röd, en optiskt vit trasa eller torkpapper är bra för att se färg på sådant du torkar bort.

Kör INTE EN METER, och ha inte ens motorn igång innan du tillgodosett att du har vätska i lådan!
Det verkar tätt överallt i motorrummet. Efter att ha fyllt upp med olja, gick bilen bra och växlade mjukt och fint, men när den blivit varm började små droppar formas under tråget. Vad tror ni, borde lådan gå att rädda eftersom den växlar fint? Om det är ett stort jobb att kolla resterande delar, kanske jag ska lämna in den för det, har inte tillgång till lyft och dåligt med tid dessutom.
av 455_webley
Du skriver att du inte har tillgång till lyft, men har du kanske någon GDS/tvätthall med lyft som du kan köra upp på?

För att underlätta din kontroll så rekommenderar jag en tvätt av automatlådans undersida. Spruta på lite kallavfettning (på torra ytor), låt det verka någon minut och skura därefter försiktigt bort all lös smuts med en diskborste, samtidigt som du sköljer med slang med lågt tryck. När du fått detta rent kommer det att bli mycket enklare att se var eventuell läcka kommer ifrån. På högersidan av din växellåda går det in/ut två stycken rör, dessa går fram till kylaren. Tvätta lite runt och under anslutningarna, enligt samma metod som ovan.

Det är nog inte helt otroligt att det är din trågpackning som är dålig. Du kan ta ett spärrskaft med hylsa, och hålla nästan uppe vid hylsan på spärrskaftet, och känna på alla skruvarna längs ytterkanten av oljetråget på växellådan. Ingen ska vara lös, men dra inte åt för kung och fosterland om du upptäcker att en eller ett par är lösa...! Läcker det från packningen så är det troligast att den behöver bytas, skruvarna brukar inte lossna utan anledning. Packningen skulle exempelvis kunna vara bytt tidigare av någon som inte fått bort alla gamla packningsrester, och drar du åt skruvar hårt på det så kan du i värsta fall deformera tråget (som är gjort i tunn aluminiumplåt).
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla rören, har för mig att oljan rann bakåt in under mot växellådan när de rostade för mig.
av 455_webley
Bra tips!

Vilken modell/årsmodell var det? Hade du rör hela vägen fram till kylaren, eller hade du gummislangar från grenrören och framåt?
Användarvisningsbild
av Anders E
Är du osäker så låt en verkstad kolla detta, billigare än ett lådbyte..
Användarvisningsbild
av erikn
455_webley skrev:Vilken modell/årsmodell var det? Hade du rör hela vägen fram till kylaren, eller hade du gummislangar från grenrören och framåt?
Jag hade en 245:a -92. Det var rör hela vägen till kylaren. Jag bockade för hand, det var ju inte lika snygga krökar på det nya röret som det gamla... :D

Iofs har jag en 945:a nu med automat, men den läcker inte och jag har inte kollat hur rören går på den, men det är samma växellåda (fast med lockup) och i princip samma motor fast med turbo.
av 455_webley
erikn skrev:
455_webley skrev:Vilken modell/årsmodell var det? Hade du rör hela vägen fram till kylaren, eller hade du gummislangar från grenrören och framåt?
Jag hade en 245:a -92. Det var rör hela vägen till kylaren. Jag bockade för hand, det var ju inte lika snygga krökar på det nya röret som det gamla... :D

Iofs har jag en 945:a nu med automat, men den läcker inte och jag har inte kollat hur rören går på den, men det är samma växellåda (fast med lockup) och i princip samma motor fast med turbo.
Min 744 -91, med AW71L, hade rör hela vägen.
Min 944 -92, med 4HP22, har slang/rör.

Den senare lösningen tycker jag personligen är att föredra. :)
av dal
För de som fortfarande läser denna tråd kan jag meddela att det var packboxen mellan låda och kardan som läckte olja.
Användarvisningsbild
av erikn
Perfekt att du återrapporterar när du hittat felet.
av 455_webley
dal skrev:För de som fortfarande läser denna tråd kan jag meddela att det var packboxen mellan låda och kardan som läckte olja.
Hur hittade du felet? Lämnade in på verkstad?

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]